דילוג לתוכן העיקרי

קמין בשבת

שאלה

שלום רב, קמין מיועד לחימום הבית ומוסק בעצים, ישנו פתח המיועד להוספת עצים פתח זה סגור ע"י דלת קטנה הניתנת לסגירה. שאלתי היא
1. האם לשיטתו של הרב קאפח נ"ע, ניתן יהיה להשהות תבשיל ע"ג הקמין בשבת. (אני מניח שלהחזיר ודאי אסור כיוון שחומו רב עד כדי לבשל.)
2. כמו כן האם שונה הדין של תבשיל חי או מצטמק ורע לו לבין מבושל מצטמק ויפה לו.
3. מהם הגדרים למעשה של מצטמק ורע/ויפה.
תודה מראש.

תשובה

1. אני מניח שהקמין יש לו דין תנור בימי התלמוד. וע"ג תנור אין להשהות, גם לא מע"ש, גם אם גרף וקטם, ובוודאי שאין להחזיר בשבת.
2. כל הנ"ל בתבשיל שלא התבשל כל צרכו, או מצטמק ויפה לו. אבל אם היה התבשייל חי, שלא בשל כלל, או שבשל כל צרכו ומצטמק ורע לו, מותר להשהותו גם בתנור. וכן תבשיל שבשל, ולא בשל כל צרכו, או בשל כל צרכו ומצטמק ויפה לו, אם השליך לתוכן אבר חי סמוך לבית השמשות - מותר לשהותו.
3. מצמטק ויפה לו, כמו חמין של שבת, וכן תבשיל של בשר רגל (בתימנית: כּוּרעי) שככל שמתבשל יותר, נעשה טוב יותר. ומצטמק ורע לו, שבגבול מסויים של בישול, הוא מתקלקל אם מוסיפים לו בישול.