דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות בנושא תפילה

שאלה

שלום רב!
יש לי מספר שאלות בנושא תפילה שאני לא מצליח לקבל תשובה לגביהן מאף אחד...
א. מדוע (לפחות כך נוהגים אצלנו) לא אומרים במוסף "כתר" ואומרים קשודה רגילה?
ב. בתפילת שמונה עשרה - אצלנו נוהגים תפילה אחת בקול רם. השאלה שלי היא כיצד אני אמור לנהוג במהלך התפילה? האם לומר אמן לאחר כל ברכה או להתפלל יחד עם הש"ץ. בעבר שמעתי אין זה תקין לומר אמן לאחר ברכות שאתה מברך והרי ישנן ברכות (3 הראשונות, מודים) שאחריהן כולם אומרים אמן.
ג. מאיפה לקוח נוסח הסידורים הבלדים? האם יש איזשהו מקור של הרמב"ם בו הוא נותן את נוסח התפילה עפ"י דעתו?
בתודה!

תשובה

א. כי שתי מסורות קדומות: מסורת של ר"ח "כתר", אבל גם בשחרית וגם במוסף, ומסורת של הרמב"ם, "נקדישך". גם בשחרית וגם במוסף. וכל כתבי היד הקדומים שלנו, נקדישך גם בשחרית וגם במוסף. חדירת כתר לתימן נעשתה יותר מאוחר בהשפעת הקבלה אשר יצרה הבדל בין שחרית ובין מוסף. נקדישך לשחרית, וכתר למוסף.
ב. לפי מהרי"ץ, כשמתפןללים תפילה אחת, היחיד מקדים שלוש תיבות לפני סיום כל ברכה ע"י הש"ץ, ועונה אמן אחרי ברכת הש"ץ. לפי מורנו הרב יוסף קאפח, היחיד מתפלל מילה במילה עם הש"ץ כל ברכה מברכות השמונה עשרה. ואינה עונה אמן. ורק בקדושה ובברכת כהנים הוא עונה אמן, וקדוש קדוש וכיו"ב. ותנהג לפי הדעה שמייצגת את שיטתך.
ג. יש ויהודי משיב בשאלה. ומהיכן לקוח נוסח השאמי? אלא עליך לדעת שכל הנוסחים מקורם מאנשי כנסת הגדולה, אלא שחלו שינויים והתפתחו מסורות שונות עתיקות. כך נוסח הבלדי וכך נוסח השאמי.