דילוג לתוכן העיקרי

הל' אבל

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה כתב הרמב"ם בהל' אבל פי"א הל' א: "אבל ביו"ט אפילו ביום שני, אין קורעין ולא חולצין ולא מברין". ושם בפ"י הל' יב כתב: "הואיל ויו"ט שני מדבריהם ואבילות יום ראשון מן התורה ידחה עשה של דבריהם מפני עשה של תורה". כיצד יש ליישב את שתי ההלכות דלכאורה מאחת משמע שאין אבילות ביו"ט שני, ומהאחרת משמע שנוהגים בו אבילות לכל דבר וענין.
בתודה ובברכה

תשובה

הנאמר בפי"ח ה"א, הוא ביו"ט שני של החג הראשון שלאחריו חול המועד, ואחרי אותו יו"ט שני יש חול המועד, והרי גם בחול המועד שהוא קל יותר מיו"ט שני, אסור להתאבל, ולכן אין אבלות ביו"ט שני כזה. אולם הנאמר בפ"י הי"ב, הוא ביו"ט שני של החג האחרון, שאחריו ימי חול שמתאבלין בהן, ביו"ט שני כזה, נדחה מפני אבלות של יום ראשון שהיא דאורייתא, הואיל ויו"ט שני כזה היה ראוי להיות חול (לא חול מועד) ורק מדבריהם אינו כיום חול, ולכן נדחה.