דילוג לתוכן העיקרי

החרמת חפצים לתלמיד

שאלה

א) מה הדין אם החרמתי כדור לתלמיד ואת הכדור שמתי בחדר המורים והכדור אבד או נגנב. האם יש לי דין של שומר חנם? האם יש לי אחריות להחזיר לתלמיד?
ב) אם החרמתי לתלמיד חפצים קטנים כמו משחק קטן ( ששויו שקל או שתיים, קלפים והם אבדו לי או ששכחתי ממי לקחתי, הדבר קורה בעיקר אני מלמד מספר כיתות, האם עליי לחפש ולהחזיר. או עליי לסמוך על כך שהתלמיד לא איכפת לו מהחפץ כי היה לו איכפת היה ניגש אליי לבקשו.
ג) האם מותר להחרים כדיי לחנך? לדוגמא חפצים קטנים כמו קלפים או כדור קטן שתלמיד שיחק בהם במהלך ואני מחרים לו ולא מחזיר לו על מנת שילמד לקח. האם הדין יהיה שונה אם הזהרתי מראש שאם אני רואה ילדים משחקים במהלך השיעור אני מחרים ולא מחזיר.
ד) האם הדין שונה בחרמת חפצים מתכלים כמו סוכייה, חטיפים, ממתקים שתלמיד אוכל באמצע השיעור, האם מותר לי להחרים לתלמיד או לזרוק לפח לעיני כל הכיתה על מנת לחנכם בברכה ששמואל

תשובה

1. ראשית מדובר בהחרמה, שאין בה הפקעת בעלות, אלא שלילת רשות התלמיד מן הנכס, לזמן מסוים, על דרך ההענשה והחינוך. ואם שיטה זו מוסכמת ע"י המערכת החינוכית, הארצית או לפחות של אותו בית ספר, הרי שהמורה המחרים צריך להניח את החפץ במקום בטוח, ואם נגנב או נאבד, לענ"ד ביה"ס חייב בתשלום, לא המורה. אלא אם כן הנהלת בית הספר תתנה עם התלמידים אם הם בוגרים, בראשית כל שנה, שאינה אחראית על חפצים שיוחרמו, וייגנבו או יאבדו.
ב. כנ"ל. דין פרוטה כדין מאה. רק אם התלמיד מחל, ואם התלמיד קטין, הוא אינו בר מחילה. ג -
ד. ראה תשובה א.