דילוג לתוכן העיקרי

רפואה משלימה

שאלה

אל כבוד הרב רצון ערוסי שליט"א. הנני מטפלת ברפואה משלימה במישור הנפשי - רגשי מזה כעשר שנים, שיטות הטיפול בהן אני מתמחה הן דמיון מודרך אקופרסורה - עבודה אנרגטית. בכוונתי ליישם גישה טיפולית חדשה, המשלבת את הרפואה המערבית והמזרחית. הרעיון שמאחורי השיטה מתבסס על התיאוריה של רפואת המזרח, חשוב לי למצוא אסמכתא גם במקורות שלנו היהודיים. ישנן יתרונות רבים לשיטה אולם לצורך השאלות אציג רק את השיטה ואת הרעיון מאחוריה: השיטה: לאבחן ולטפל במקביל ותחת קורת גג אחת, בשלושה רבדים: - הרובד פיזי - גוף - הרובד האנרגטי - מרדיאנים - הרובד הנפשי, פנימי - רגש כאשר הרבדים הללו הן מושא הטיפול והן תיאור מקום הטיפול. הרעיון מאחורי השיטה: ידוע הקשר בין שלושת הרבדים הללו, ההשפעה אחד על השני הן בשלב התפתחות המחלה והן בשלב רפואתה. הרפואה הסינית מציגה את תהליך התפתחות מחלה באופן הבא: מצב רגשי קיצוני ממושך מפתח חסימה אנרגטית במרידיאן באנרגטי מסוים או בכמה מרדיאנים, אשר גורמת לצמצום ולאטת האנרגיה הזורמת לאיבר של אותו מרידיאן, ככל שהחסימה מתמשכת הולכת ומתעצמת האיבר ניזוק. הדבר מתבטא בחולי של אותו איבר. שולחן העבודה הטיפולי של הרפואה המערבית הוא הרובד הפיזי. הרפואה המשלימה כרפואה הוליסטית מטפלת גוף/נפש. אולם שולחן העבודה הטיפולי שלה הוא אחד הרבדים, לדוגמא ידוע כיום, שניתן לטפל בדמיון מודרך, שזה ברובד הפנימי אף במחלה סופנית כמו סרטן. כלומר טיפול ברובד הפנימי, נפשי משפיע על שני הרבדים החיצוניים יותר האנרגטי והפיזי, ברוב השיטות של הרפואה המשלימה, שולחן העבודה הוא הרובד האנרגטי, שכן הוא בין שני הרבדים האחרים, כך שההשפעה על כל הרבדים מהירה יותר. יחסית לטיפול מהרובד הנפשי או מהרובד הפיזי. מניסיוני במסגרת עבודתי ומהתבוננות במקרים קשים, חלקם קראתי עליהם וחלקם התלוויתי לחולה, שמתי לב שההחלמה התרחשה כאשר הטיפול נעשה במקביל בשלושה רבדים: גוף, אנרגיה, נפש - רגשי. שאלותיי הן:
1. היכן מופיעים שלושת הרבדים לעיל במקורות שלנו, בעיקר הרובד האנרגטי?
2. היכן מופיע המנגנון המבטא את הקשר בין הרבדים הללו?
3. הרב חיים ויטאל זצ"ל מציג בספרו "שערי קדושה" מבנה של שלושה חלקים, מלבושים: גוף, נפש שכלית (טמאה), נפש טהורה. כאשר הנפש הטהורה ניזונה מתרי"ג מצוות, וכאשר האדם חוטא באחת מהן, האיבר שאליו משתייכת אותה מצווה נחלש ומגיע לחולי. האם יש קשר למבנה שהצגתי או לתהליך החולי ע"פ הרפואה המזרחית?
4. בספר הוא כותב: "ויפח באפיו נשמת חיים..." הייתכן שזה הרובד האנרגטי?
5. הייתכן שהמבנה ומנגנון הקשר בין הרבדים נכון רק לנפש הבהמית, ובעצם הרפואה המזרחית מתייחסת רק לרובד הזה?
6. בהזדמנות זו ברצוני לשאול ספציפית על דמיון - מודרך, האם נכון לומר שבעבודה בדמיון - מודרך אנחנו עובדים ברובד הפנימי - נפשי שאליו משתייכת גם הנשמה האלוקית, עד היכן שידנו מגעת, ורמת העומק והקרבה לנשמה האלוקית היא פונקציה של הרמה הרוחנית של המטפל ושל המטופל. אני רואה את העבודה כהסרת קליפות של הנשמה האלוקית, והמטרה היא לחבר את המטופל כמה שיותר לנשמתו. וכך יפעל יותר מצד הנשמה האלוקית ולא הקליפות שצבר במהלך החיים. אם כן, לגבי גוי, העבודה תישאר תמיד ברובד של הנפש הבהמית?

תשובה

איני מכיר תחום זה.