דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

לרב שלום רב.
1. מהי דעת הנוהגים כרמב"ם לגבי כיסוי הראש, האם ישנה אפשרות לגלות "שתי אצבעות"? במידה ותשובתך לעיל הינה לא, האם במידה ולאישה קשה ללכת ללא "גילוי" זה (כגון שכך נהוג במגזר או כך נוהגות חברותיה...) אפשרי לסמוך על האומרים כך ובעיקר שביניהם הרב עובדיה יוסף? באופן כללי, במקרים כלעיל שנוהגים כפי עדה מסויימת / רב מסויים, האם מותר להקל במקרים מסויימים ע"פ דעה של רב כרב עובדיה יוסף? האם משנה שבסיס הקולא הינו בהבנת הדברים בהלכה?
2. האם לשיטתנו מותר לאכול קבב שנצלה על האש (מנגל)? האם משנה שנתערבב בו תבלינים או שהוא רק בשר "נקי"?
3. האם לרב קאפח היתה הנהגה מסויימת לגבי בשר חלק? אבקת חלב נוכרי? מה דעת כבוד הרב בעניין?
4. כשאדם מתארח בבית שאינו נוהג כשיטת הרב קאפח בשימת/החזרת מאכלים לפלטה, האם יכול להנות מהתבשילים?
5. לגבי נסיעה לחו"ל, כשהמשפחה ממש רוצה לצאת לנפוש, האם ההיתר של לצורך מצווה יכול ויעשה כאמצעי לצאת לחו"ל ולא כמטרה? ז"א אצא ואשתדל לקיים מצווה או שליחות מצווה (צדקה וכדו'..).
6. בענין צניעות הבנות, האם לשיטתנו מספיק לכסות הזרוע עד המרפק? בכבוד רב.

תשובה

1. רבינו לא ביאר עניין זה במפורש. אך ניתן לסמוך על שיטה זו. כמובן אין צניעות טובה יותר מכיסוי מוחלט, כפי שמתבאר בדברי חז"ל באגדות בעניניים אלו.
2. אם הבשר נטחן ואח"כ נצלה - לענ"ד אסור. כי כבר הבשר נילוש בדם.
3. בתחילה הוא דגל לפי דין התלמוד, דהיינו בשר שנבדק ע"י תימני מומחה, לבסוף אמר, שכבר אין מומחים, ולכן יש לצרוך רק בשר חלק. וכך אני נוהג. איני יודע מה היתה עמדתו על אבקת חלב נכרי. אשר לעמדתי, כל זמן שיש חשש, שיש באבקה זו מרכיב אחד שהוא אסור, יש לאסור.
4. עליו ליידע אותם מראש.
5. כן. השתדל לעסוק במצווה.
6. לפחות.