דילוג לתוכן העיקרי

הכשר מטבח

שאלה

לאחרונה התוודעתי לכך שאסור להכניס כף חלבית או כל סכו"ם חלבי לסיר בשרי תוך כדי בישול ולהיפך, אין להכניס כף או סכו"ם בשרי לסיר חלבי. עד כה הייתי מכניסה ומערבבת מאכלים בסיר כמו שציינתי אך כמובן שעשיתי זאת כשהמאכל בסיר היה פרווה. ברור שכשהמאכל בסיר היה בשרי לא הכנסתי סכו"ם חלבי בזמן הבישול ולהיפך. לתומי חשבתי שכשהמאכל פרווה והסכו"ם נקי אין עם זה בעיה. מה עלי לעשות. אין לי ווודאות מוחלטת באילו כלי מטבח נהגתי כך, האם צריך להכשיר הכל? לזרוק? אשמח לקבל תשובה?

תשובה

להלן כמה דינים רלבנטיים לשאלתך הנ"ל:
1. אסור לבחוש בתבשיל בשרי בכף חלבית או להיפך. אם נעשתה טעות ובחשו תבשיל בשרי בכף חלבית נקייה, וכן ההיפך, אם הכף בת יומה, דהיינו שהשתמשו בה בחלב, או בבשר, בתוך 24 שעות, אם יש פי ששים בתבשיל, כנגד הפליטה המוערכת מהכף, הכל מותר, ואם אין פי ששים, הכל אסור. ויש להכשיר הסיר. אם התבשיל בשרי, הוא עוף, ניתן להוסיף בו מרק או בשר עוף או ירקות וכיו"ב, עד שיהיה פי ששים ומותר. ואם הכף לא היתה בת יומה, הכל מותר בדיעבד.
2. אם התבשיל פרווה, והכף חלבית, והסיר פרווה, הכל מותר. וכן ההיפך.
3. אם התבשיל פרווה, והסיר בשרי, והכף חלבית, וכן ההיפך, אם הכף אינה בת יומה, בדיעבד מותר, ואם בת יומה, אם יש בתבשיל הפרווה, כנגד הפליטה המוערכת מהסיר ומהכף, מותר, ואם לא, אסור, ויש להכשיר הסיר, ואם הסיר הבשרי הוא רק בשימוש בשר עוף, יש להוסיף בתבשיל הפרווה עד שיהיה פי ששים - מותר.