דילוג לתוכן העיקרי

פורים, דיני תפילה ועוד

שאלה

לכבוד הרב שלום רב
1) בן פרוזים שהיה השנה (התש"ע) בשבת בירושלים, הרי התחייב ככרכים. האם ביום ראשון בערב היה עליו לקרוא מגילה ביחיד כולל על הניסים בתפילה ושאר מצוות פורים ביום ב? אם הבנתי נכון בתשובת הרב באתר נצח. ואם הבנתי שגויה יורני הרב דרכי ד'
2) בבית כנסת שיש במה לש"צ מוקפת בחומה, האם יכול אני להתפלל איתם? שהרי הש"צ נמצא ברה"י ואם לא האם עלי לענות אמן?

תשובה

1. בן פרוזים ששבת בירושלים, השנה (תשע"א) בי"ג באדר ב' חל בשבת, דינו כמוקף, ואף שחזר לשפלה, עליו לקיים כל מצוות הפורים, ביום ט"ו באדר לא רק הקריאה. אלא משתה פורים, משלוח מנות, מתנות לאביונים, ועל הניסים וכיו"ב.
2. אין לנו ברירה, עניין כבר נפרץ. בתימן לא היתה מציאות כזו כלל ועיקר. אך בארץ, רבים מבני עדתנו חיקו את מנהגי בניין בית הכנסת של עדות אחרות, בימה מוקפת וגבוהה, דוכן גבוה מדי, כיפה בגג בית הכנסת, ציורים, כיתורים וכיו"ב. וכל השינויים הללו כרוכים בבעיות הלכתיות, בוודאי לפי רבינו ולפי מנהג אבותינו. אך אין אפשרות לשנות, בבית הכנסת שכבר נבנה כפי שכבר נבנה, והדבר עלול לגרום למחלוקת. וגדול הוא השלום. ולמען השלום יש לסמוך על השו"ע והאחרונים. אבל הדבר ברור, שאם יש יישוב של תלמידי חכמים יודעי הלכה ברורה, ושומרי משמרת ה', יבנו בית כנסת ויתנהלו רק לפי רבינו, ומנהגי אבותינו הקדושים.