דילוג לתוכן העיקרי

ברכת המזון

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. החיוב מהתורה בברכת המזון:להודות על המזון, הארץ, ירושלים. האם יש חיוב מהתורה להזכיר את בית המקדש?
2. האם אפשר לומר שיש שלושה יסודות שחייבים להזכיר בברכת המזון:מזון, ארץ, ירושלים ובית המקדש? "ירושלים ובית המקדש - עניין אחד"
3. משה רבינו תיקן את ברכת הזן. איך משה הכיר את הפסוק:"פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון", הרי דוד המלך תיקן את המזמור אשרי יושבי ביתך, יותר מאוחר?
4. אדם שאכל כזית פת, ושבע משאר מאכלים שאוכלים עם הלחם. לדוגמא:דגים, בשר, סלטים... האם ברכת המזון שהוא יברך תהיה חיוב מדרבנן או דאורייתא? אם אפשר להסביר את התשובה.
תודה וכל טוב.

תשובה

1. אין ירושלים בלי מקדש. ואין שתי אלה בלי מלכות בית דוד. שכל שלא אמר עניין מלכות בית דוד לא יצא, כי המלך מדמה לבנות המקדש.
2. כאמור לעיל - כן.
3. משה רבינו נתן רק את הנוסח המסגרתי. דוק ושכח שבברכה השלישית חלו בה שינויים ונשאר הנוסח המסגרתי של דוד ושלמה, מלכות בית דוד ובונה ירושלים.
4. גם אם אכל רק כזית פת וסיפח לכזית זה לפתנים רבים עד ששבע, חובתו בברכת המזון היא מן התורה, כי התורה התנסחה בנוסח כללי של "ואכלת ושבעת", כל מילי דאכילה, הנלווה לאכילה הנקראת מזון ושהיא העיקר. הגע בעצמך, שאכל רק כזית פת, בלי שום לפתן והסיח דעתו מן הברכה, עד שכלה מזון מועט זה במיעיו, וכבר הוא רעב, הפסיד הברכה מדרבנן במשך זמן מועט, ואם אכל כזית פת עם לפתנים ומילא כריסו מהם, משך הזמן עד לרעבונו ארוך מאוד. ויוכל לברך ברכת המזון מדרבנן, וזה תמוה. די לחז"ל לתקן לברך ברכת המזון אפילו על כזית פת, אבל מדוע תיקנו שאותה ברכה מחייבת גם מכח אכילת לפתנים לזמן ארוך, כמו זה שאכל לשבעה רק פת?!