דילוג לתוכן העיקרי

בענין פאה - תגובת הרב לאחד השואלים

שאלה

בתגובת הרב לאחד המגיבים, שהתריס בעזות וחוצפה שכל הפאות היום פרוצות ואין מי שמתיר זאת, למרות שיש עשרות רבות של מתירים, ענה כבוד תורתו: "אני מבין האוסרים".

 

ולענ"ד, היה הרב צריך להדגיש לאותו שואל שאמנם הוא עצמו נמנה על האוסרים, אולם הפוסקים המתירים הם קדושי עליון ולא ניתן להתבטא כלפיהם בזלזול, ולבטל אותם כמאן דליתא ח"ו, ולומר שכולם לא התכוונו לפאות כאלה וכאלה וכו', ולדחות את כולם בקש, תוך סילוף דבריהם.

 

ובפרט שידועים לכבודו דברי מורנו הגאון רבי יוסף קאפח, מגדולי הדיינים והפוסקים, שכתב בתשובה כתב יד (קונטרס המשביר עמוד מ'): "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור [מעצב] כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית", וכן הביא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".

 

בברכה, מיכאל

 

תשובה

תגובתי, ברגע זה, אינה לפני, אבל מבחינה עקרונית, אתה צודק, כיצד היה צריך להגיב.