דילוג לתוכן העיקרי

עולם הבא

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. המשנה במסכת סנהדרין:"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, ואלו שאין להם חלק לעולם הבא:האומר אין תחית המתים מן התורה, ואין תורה מן השמים, ואפיקורוס. רבי עקיבא אומר אף הקורא בספרים החיצונים, והלוחש על המכה. אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו." כלומר כל אלה אין להם חלק לעולם הבא אם לא עשו תשובה. אבל אם עשו תשובה יש להם חלק לעולם הבא. קראתי את דברי הרמב"ם בהלכות תשובה - ואלו שאין להם חלק לעולם הבא. הרמב"ם כותב לגבי האומר אין תחית המתים מן התורה, ואין תורה מן השמים, ואפיקורוס. מדוע הרמב"ם לא מציין את דברי ר' עקיבא - קורא בספרים החיצונים, ולוחש על המכה? מדוע הרמב"ם לא מציין את דברי אבא שאול - ההוגה את השם באותיותיו?
2."קורא בספרים חיצוניים"- הכונה ספרי יהדות שפורשו ע"פ כופרים שלא מסתמכים על פירוש חז"ל. האם הרב יכול לתת שמות של ספרים חיצוניים?
3. הרב רצאבי שליט"א כותב: "העולם הבא הוא השכר הגדול הצפון לצדיקים, שנפשותיהם תזכינה לנועם רוחני עצום, ולטובה גדולה שאין למעלה ממנה, בעבור המצוות שקיימו בעולם הזה. ופרעון הרשעים, שייענשו ביסורין קשים על עוונותיהם, ורק אחרי כן יזכו לעולם הבא, ויש מהם שגם אחרי כן לא יהא להם חלק לעולם הבא מפני גודל רשעם, אלא יכרתו ויאבדו לעולם ולעולמי עולמים". גן עדן הוא עולם הנשמות, הנקרא ישיבה של מעלה - הוא הנקרא עולם הבא. השכר עבור קיום המצוות - גן עדן. העונש של הרשעים - גיהנום. אם עולם הבא נקרא גן עדן, איך נקרא גיהנום? אי אפשר לומר שגיהנום הוא העולם הבא! שהרי בעולם הבא מקבלים שכר עבור קיום המצוות, ובגיהנום מקבלים עונש! אשמח אם הרב יענה לי.

תשובה

1. את דברי ת"ק הביא רבינו להלכה, בהל' תשובה ג, ו. את דברי ר"ע הקורא בספרים החיצונים (=ספרי המינים), הם בכלל המינים שנזכרו בהלכות תשובה, שם, ודבריו לוחש על המכה, הגדירו רבינו שהוא בכלל "הכופרים בתורה", ורבינו כבר זכר בהל' תשובה, שם, "הכופרים בתורה", עיין דברי מורנו הרב יוסף קאפח ז"ל, ע"ז, יא, יב, אות כה, עמ' תקנא. ואשר לדברי אבא שאול בעניין ההוגה את השם, נראה מפיהמ"ש, סנהדרין, י, א, שרבינו מנה אותו בכלל דברים, כמו המלבין פני חבירו, הקורא לחבירו בכינוי, שאלה הם סימנים שכנראה בני אדם כאלה, יש להם נפש חסרה שאינה ראויה לחיי העולם הבא.
2. ספרים החיצונים האמורים במשנה זו הם ספרי מינים דהיינו ספרי כופרים בה', ספרי ע"ז, וגם ספרי בן סירא (לא זה שבנוסח שלנו), שיש בו סברות בדויות, שמביאות לכפירות.
3. יותר מדויק לומר שתכלית המצוות היא חיי האמת והנצח בעולם הבא שיש והוא מכונה גן עדן, וסוף נשמת האדם העובר עבירות, שהיא נכרתת מחיי האמת והנצח, שיש והיא מכונה גיהינום.