דילוג לתוכן העיקרי

קבלת שבת

שאלה

שלום לכבוד מונו ורבנו הגאון רבי רצון ערוסי שליט"א השנה, לאחר שיצא לי לקבל את השבת בדיוק בשעה הכתובה בלוחות השנה, או מעט מאוחר יותר, בהיותי סומך על כך שישנה "תוספת שבת", החלטתי לגדור את עצמי, ולקבל את השבת מוקדם יותר ב 5 דקות מהשעה הכתובה בלוחוץ, וזאת כדי לא להיכנס לספקות, וגם כדי לתכנן את חיי ועצמי בצורה טובה יותר לכבוד השבת, ולא בלחץ וכו'. השבת, הגעתי להלכות שבת ברבנו, והבנתי מפירוש מארי כי אליבא דרבנו אין מה שנקרא תוספת (ודלא כפירוש המ"מ), וגם לא במוצ"ש, כך שאין לי בכך שום נפקא מינה, למרות שלפי שיטות אחרות יש בכך ממש. ושאלותיי הם כך:
1. האם מה שנהחלטתי וקיבלתי על עצמי להקביל את השבת 5 דקות קודם - הוא מנהג טעות, שאני יכול לבטלו בלא היתר?
2. נניח והקבלתי את השבת ובטווח הזה נזדמן לי לבצע מלאכה אסורה בשבת, למשל להדליק אור או לנסוע ברכב לבית הכנסת - האם יהיה לי מותר?
3. מה מארי ממליץ לדעת רבנו?

תשובה

1. אם השבת שיש מן הדין תוספת שבת, והוספת 5 דקות על תוספת שבת שיש בלוחות, הרי שהנדר בטל, כי לפי רבינו אין תוספת שבת, מן הדין, ואתה מחויב בתוספת 5 דקות מכח הנדר, מלפני בין השמשות.
2. מבחינה עקרונית יכול אתה לנדור תוספת שבת, בתנאי שאם נקלעת למצב של דוחק תהא רשאי להדליק אור לכבוד שבת אם שכחת, או לנסוע ברכב לבית הכנסת.
3. מארי כתב שמאז שגלגל החמה נעלם מן הרקיע, אף שבדקות הראשונות הללו, עדיין אנו מחמירים על עצמנו ולא עושים שום מלאכה, וזה כתוספת שבת. ולכן קבל על עצמך שמהדלקת הנרות אתה תשתדל לקבל עליך את השבת, לבד ממקרי דוחק כנ"ל.