דילוג לתוכן העיקרי

חופה וקידושין

שאלה

שלום לכבוד הרב.
לאחרונה עסקתי בהלכות חופה וקידושין. ראשית
רציתי להודות לרב על עריכת החופה שלי ושל אשתי. כעת אני קצת יותר מבין את רמת ההשקעה והדקדוק שבה זיכה אותנו הרב, באותו ערב. שנית, אשמח אם יאיר הרב את עיני במספר עניינים שאביא לקמן, כפי מה שיתאפשר לרב:
א. ייחוד עדים. האם מנהגינו לייחד עדים? ומי הוא המייחדם (החתן או עורך החופה)?
ב. כתובה שבנויה בצורת עמודות מימין לשמאל, ובעמודה השמאלית ביותר נמצאות חתימות העדים. האם היא כשרה?
ג. מה פירוש המילה "ורשו" בכתובה – "וזקף הכל על עצמו במלווה ורשו" (מה ההבדל בין זה למלווה)?
ד. במקרה וברכו כבר באולם שבע ברכות לאחר הסעודה, האם בבוקר צריך פנים חדשות לפי רבינו או שמא סב"ל כדברי הב"ש? ה. חתימת העדים ומילוי הכתובה לפני החופה או תוך כדי החופה. מה טוב לעשות? בברכה רועי מדמון

תשובה

א. מנהג יהודי צנעא לייחד. מנהג שרעב לא לייחד. הכלה היתה מטעמי צניעות בחדרון, שקראו לו כומה. והחתן נכנס לאותו חדרון, בפני שני עדים. הרב מברך את בני הזוג. ומישהו נוטל להם את ידיהם, כדי שיוכלו לאכול מהתקרובת שהכינו להם. לאחר מכן הם ננעלים לסמן מסוים, וזהו הייחוד.
ב. לא כשרה, אלא אם אכן יכתוב בסוף העמודה הראשונה את מילת ההמשך של העמודה השניה, והעדים יחתמו גם מתחת לעמודה הימנית וגם מתחת לעמודה השמאלית.
ג. "ורשו" כתב מהרי"ץ בפירושו לסידור עץ חיים, בנוסח גיטין וכתובות, במלוה ורשו, והוא חוב, כי תשה ברעך ת"א (=תרגום אונקלוס) ארי תרשי". כלומר הנדוניא שקיבל החתן מן הכלה או מבית אביה, נזקפת עליו כחוב, ויש לו רשות מהם, להשתמש בה תוך שהוא חייב לשלמה בבוא העת.
ד. בירכו שבע ברכות בסעודת נישואין שלאחר החופה, ובהנחה שהיו בה פנים חדשות, הרי שבמשך כל השבעה ימים, כל אימת שהם אוכלים וחייבים לברך ברכת המזון, אומרים בזימון "שהשמחה במנועו", ואם יש עשרה אומרים אחרי ברכת המזון ברתכ חתנים, אם יש פנים חדשות מברכים בברכת חתנים את השבע ברכות, ואם אין פנים חדשות, רק את הברכה האחרונה אשר ברא ששון ושמחה...