דילוג לתוכן העיקרי

בירור תשובה

שאלה

שלום לכבוד הרב
הרב כתב בתשובה: כך יוצא שלשיטת רבינו אם הוציא תפילין של ראש תחילה. ולפי המ"ד שמניחו תחילה, רק להניח. הן משום שהיא הברכה הממוקדת יותר, והן משום שהיא בנוסח על. עיין חידושי הריטב"א, ר"ה, לד, ב, וכן לענ"ד רש"י יסבור בניגוד לב"י, עמ' כו. אולם ניתן לומר שרבינו אינו מחלק בברכות, וכשקבעו שעל ראש מברכים על מצוות, הרי שגם אם הוציאו ראשון והניחו ראשון מברך על מצות, ולא יברך להניח. שהרי גם י"א שאם בירך על תפילין של יד על מצות יצא. שערי תשובה, או"ח, כה, ס"ק ר"י. ושיטה זו היא הנכונה בדברי רבינו. שהרי רבינו פסק שכשמניח תפילין של ראש בלבד מברך על מצות. ולא את הברכה להניח שהיא ממוקדת יותר. מה שבלבל אותי בדברי הרב זה שכתבת - ושיטה זו היא הנכונה בדברי רבינו. איזו שיטה? יברך "להניח" על תפילין של ראש או "על מצוות"?
תודה הרב

תשובה

מברך על מצוות כדי לא לחלק בברכות.