דילוג לתוכן העיקרי

הלכות תפילין ברמב"ם

שאלה

לרב ערוסי שלום וברכה.
ילמדנו רבינו בהלכות תפילין פרק שני הלכה ד' הרמב"ם כותב יצאים חסר ואו ויש עוד תיבות שכתב כך מדוע מדגיש הרמב"ם רק חסר ואו ואילו בתיבה החקה כתב חסר. בהלכות ח - יב בנושא תגים מאיפה לקח הרמב"ם את נושא התגים לתפילין רק לאותיות שכתב מה המקור ויש אותיות שלשה זינין ויש ארבעה זינין. בכבוד רב אשר

תשובה

א. כל מילה שיש בה שתי אפשרויות של חסר, פירט במה היא נחשבת חסר. המילה יצאים, אפשר שהיא חסרה ו' אחרי י', ואפשר שהיא חסרה האות י', שבין אלף ומי"ם סופית, ולכן רבינו פירוש, יצאים חסר ו'. וכן המילה לאבתיך, אפשר שתהיה חסרה ו' אחרי כ', ואף שתהיה חסרה י' אחרי ת'. לכן פירש חסר וא"ו. וכן על זו הדרך. אבל המילה החקה, שנכתבת חסר, יש רק אפשרות אחת, חסרון וא"ו אחרי ח', ולכן אין צורך לפרש, ורבינו לא פירש, רק כתב בחקה - חסר. וכן על זו הדרך.
ב. נראה שכתב על פי מסורות שהיו בידו. עיין שו"ת הרמב"ם (בלאו) קנד.