דילוג לתוכן העיקרי

גדולי תורה והרב יצחק נסים

שאלה

שלום לרב ולכבוד תורתו. א ) ב"ה אני מאמין ברבנים ומכיר בחשיבותם וגדולתם, אך קורה ושומעים לפעמים רב גדול שאומר דברים שקשה לאוזן לשמוע אותם. כגון רב ראשי שאומר על המפד"ל שהם גויים, או רב שמלמד חובה על כיפות סרוגות שהם עמלק בדרך הדרש, ואני הקטן לא יודע איך להגיב לעניין. האם לחשוב שהם טועים? האם לא להביע דעה? אם אביע דעה שאותו רב לא היה צריך לנהוג כך, זה ייחשב כבחינת 'דור ששופט את שופטיו'? הרי קורה שרבנים טועים, כמו קורח ועדתו, כמו המרגלים שהיו ראשי בני ישראל, כמו רבנים שקדמו לרמב"ם שטענו שלקב"ה יש גוף, כמו רב שדן לקו חובה את אנוסי ספרד ופסק שהם מוסלמים (כמדומני), כמו רבנים שתקפו לחינם את הרב קוק ואת הרב קאפח, וכמו רבנים שטענו כי אסור לעלות לא"י, ועוד חכמים בתורה הן בתקופת התנ"ך והן עד עצם היום הזה שטועים.. אז האם גם פה מותר לי להכליל את אותו רב או את דעתו הספציפית כחלק מטעויות שגם רבנים עושים, או שאסור לי כלל "להכריע" אלא עד שיתבררו העניינים בקרב העם? ___________________ מנושא לנושא באותו הנושא : ב ) קראתי על הרב הראשי דאז יצחק נסים, שניגש משה בר - יודא אליו ואל הרב הרצוג, ובזמן ששותפו, הרב הרצוג, אמר לבר - יודא כמה חשוב להעלות את יהודי אתיופיה, עמד מנגד הרב נסים, שמע את דברי בר - יודא, קם באמצע, צעק: 'מי צריך השחורים האלה?', ויצא מן החדר. הרב מכיר את הנושא? עליי להאמין לדברים כאלה או שחלילה לחשוד את הרב נסים לרוע שכזה? אשמח עם הרב יאמר לי מה הוא יודע על דעת הרב יצחק נסים לגבי יהודי אתיופיה.
בתודה להרה"ג, צום קל ובשורות טובות.

תשובה

א. מבחינה עקרונית, גם רב יכול לטעות. וכשהוא טועה, גם תלמיד רשאי להוכיחו, בצינעה, ובדרכי נימוס ונועם. אשר לדברים שנאמרו, לצערנו, הם גמרו לחילול ה' בגלל שזמננו הוא עידן התקשורת, והשומעים הם רבים ומגוונים, שרחוקים מאוד מתורה ומצוות, וממושגים של תוכחה, וויכוחים בין דתיים. והיום יותר מתמיד חייבים לנהוג לפי דברי התנא "חכמים היזהרו בדבריכם". ומאחר וכבר נגרם חילול שמים גדול, עלינו לגזור על עצמנו שתיקה, ולהתפלל לה' שיערה עלינו רוח ממרומים, כדי שנתנהל נכוחה, ושיסלק שנאת חינם מתוכנו.
ב. לא שמעתי כלל. ויש להתרחק משמועות כאלו.