דילוג לתוכן העיקרי

קידוש בשבת

שאלה

שלום לכת"ר
1. אדם שמתארח בליל שבת אצל אדם שמקדש על יין פסול לפי רבינו צריך לקדש על הפת. האם אפשר ליטול ידיים עם כולם וכשהמארח מברך המוציא המתארח יענה אמן כדין שומע כעונה, ויאמר בלחש את ברכת הקידוש ואז יטעם כשיניחו לפניו את החתיכת לחם? או שחייב לעשות המוציא בעצמו על פת שלפניו?
2. מדוע מארי סבר שבקידוש היום, שהעיקר כדבריך הרב זה ברכת הגפן, לא יוצא ידי חובה כשאחר מברך על יין הפסול לפי שיטת רבנו? הרי הוא ברך הגפן לשיטתו בהיתר!

תשובה

1. בנסיבות אלה אכן טוב שיטול ידיו לסעודה ויאמר את הקידוש בלחש, ויברך המוציא בלחש, בזמן שבעל הבית מברך, ויטעם מהלחם. אבל הוא יכול לומר הקידוש בלחוש, ויכוון שיסיים הקידוש, בדיוק כשבעל הביתמברך המוציא, וישמע ממנו ברכת המוציא ויטעם מן הלחם.
2. השאלה היא אם מארי התכוון גם לתימני ששומע קידוש מאשכנזי או מספרדי, או רק כששומע מתימני. כי השומע מתימני, מארי יטען ובצדק, שאין לו על מי למסוך, כי לפי ההלכה המחייבת אותו, אין לו לברך הגפן על יין מבושל. אבל כשתימני שומע אשכנזי או ספרדי ברכת הגפן על יין מבושל, הרי בוודאי שיש לאשכנזי או לספרדי על מי לסמוך, ואינה ברכה לבטלה. ואולי מארי יודה שאם תימני מכוון לצאת ידי חובה באותה ברכה על יין לא מבושל שיוצא ובמיוחד כשעונה אמן.