שמיטה והוראה לצרכנים
מורנו ורבנו הנכבד. שאלה הציקה לי מאד מאד, בדבר הוראת מורי לקנות בשמיטה יבול נוכרי. האם ייתכן כי התורה תצווה אותנו שנה שלמה לא לאכול מידי אחינו בשרנו, אלא מידי גויים? האם ייתכן שנקנה מגויים בארצנו שהם נוהגים כלפנו בחמס ונחזק ידיהם? (אע"פ שרבנו פסק שמחזקים ידי גויים אך לא באלה עסקינן כנלע"ד) ובאמת איך רבנו כותב לחזק ידי גויים? האם באמת הפקר נפקיר ואין לאל ידינו? ושאלה שניה, האם יש להעדיף לקנות מאוצר בית דין? אע"פ שמארי ז"צל לא יצא נגד בחריפות רבה, כי אע"פ שרבנו לא פסק את התוספתא הזאת, אלא פירשה בדרך אחרת, האם בכל זאת אנו ההולכים בדעת רבנו יכולים לקנות משום שמיטה דרבנן, ועוד או שמא עלינו להעדיף היתר מכירה? אודה למורי ולהוראתו כי אנו נבוכים מאד מאד
לא נכון שהתרתי והעדפתי יבול לנכרים, נהפוך הוא, הוראתי להעדיף יבול ישראל מדרום הערבה וממצעים מנותקים הגדלים בחממות. רק אם אין מהנ"ל, יקנה מיבולי גויים, לא מגויים הנלחמים בו. אם אין מהנ"ל, היתר מכירה, ולא אוצר בי"ד. אשר לאוצר בי"ד, לא זו בלבד שהרמב"ם לא פסק את עניין אוצר בי"ד שבתוספתא אלא שמצד בי"ד בימינו, אינו דומה כלל ועיקר לאוצר בי"ד הנזכר בתוספתא. גלוש לאתר נצח ישראל ושמע שיעורים מוקלטים והלכות יומיות בעניינים אלו.