קבלת שבת מוקדם
שלום לכמו"ר הגאון רבי רצון ערוסי שליט"א אדם שהתפלל ערבית בערב שבת בפלג המנחה, היינו קודם השקיעה האם מותר בעשיית מלאכה לאחר ערבית, כאשר עדיין שמש בשמיים עד שייעשה קידוש? שהרי כתב רבנו שמותר להתפלל ערבית של לילי שבת קודם שתשקע החמה, וכ במוצ"ש להתפלל בשבת, אך לא כתב דין עשיית מלאכה, והאם תפילה נחשבת כקבלת שבת. יורנו מורנו ההלכה
בעניין זה באנו למחלוקת בין שיטת רבינו ובין שיטת מרן השו"ע, שלפי רבינו, אין חובה להוסיף מחול על הקודש בשבת. אך יש לו לאדם להקדים ולהתפלל של ליל שבת ביום ששי, מבעוד יום, עיין רבינו, שבת, כט, יא, והערה לב, של מורנו הרב יוסף קאפח ז"ל. ואם התפלל של שבת, לא בהכרח שקיבל את השבת, ומבחניה עקרונית מותר לו לעשות מלאכה, אם כי בוודאי שאין הדבר מומלץ. כמו כן יש לו לקדש קידוש מבעוד יום, ואם קידש מבעוד יום נאסר בעשיית מלאכה. כי קיבל את השבת. אך סעודת השבת רק כצאת הכוכבים, וכן עליו לחזור ולקרוא ק"ש, אחר יצה"כ. לעוומת זאת שיטת מרן השו"ע, שיש חובה להוסיף מקודש לחול. המתפלל של שבת מבעוד יום נאסר בעשיית מלאכה, וכן יכול לקדש מבעוד יום, ואפילו לאכול בעוד יום וי"א שאין לו לחזור על ק"ש אחרי צאת הכוכבים, אולם עיין מהרי"ץ, פעולת צדיק, ח"ב, צ, שהזהיר לאכול הסעודה רק בצה"כ. וכן הורה הגר"ע יוסף, שיש להשתדל לאכול הסעודה רק אחרי צה"כ, וכן לחזור על ק"ש שהיא דאויתא אחרי צה"כ. תוכל להאזין בעניין זה להלכה יומית באתר נצח ישראל באודיו.