דילוג לתוכן העיקרי

סוכה ושבת

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. לגבי דפנות מבד, מרן בשולחן ערוך כתב:"אין נכון לעשות" שהוא רק חשש שמא ינתק. האם נכון לומר שלדעת מרן השולחן ערוך סוכה שקשורה היטב מבד, כשרה בדיעבד?
2. אדם שמצחצח שיניים בשבת ומנקה את המברשת במים, ואין בדעתו להשתמש במברשת בשבת. הוא מנקה את המברשת לא על מנת להכין משבת לחול אלא כדי שהמברשת תהיה נקייה שהרי אם יש קצף עליה זה יגעיל אותו להשאיר את המברשת כך. האם יש איסור?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. ניתן לומר כן. אך העובדה שמרן הצריך קנים בפחות מג' טפחים, פותחת פתח לומר שהוא חשש לנדנוד הבד, גם בלי התנתקות, ולכן דברי מרן יכולים להתפרש לכאן או לכאן.
2. אכן יש אוסרים לנקות את המברשת, מטעם שמכין מקודש לחול. אך גם לשיטה זו מותר לנקות המברשת, אם יחזור לצחצח שיניים, סמוך ליציאת השבת, ואת המברשת לא ינקה אלא בצאת השבת. חז"ל התירו לטלטל דבר מאוס, אך לא התירו לרחוץ דבר מאוס, אם ניתן לאחסנו במקום מסוים, עד לצאת השבת. אך אם רגיל לצחצח מספר פעמים ביום, כגון אחרי כל ארוחה, מותר לנקות, שמא יזדקדק לאותה מברשת פעם נוספת.