דילוג לתוכן העיקרי

טעות המובילה לידי גזל ??

שאלה

שלום רב לכבוד הרב,
לפני מספר שבועות, רכשנו מיטה זוגית יהודית, ללא ארגז מצעים, מכיוון שתוספת זו עולה בחנות כ -2000 שקלים נוספים. השליח, החל להרכיב את המיטה עם ארגז מצעים. באמצע התהליך, כאשר שמנו לב לטעות, פנינו אליו והדגשנו בפניו כי לא הזמנו ארגז למיטה ושיתבונן בפרטי ההזמנה. הוא ענה כי לא שם לב לכך. הוא והסיף כי כבר החל להתקין את הארגז באחת המיטות ושתוספת כזו עולה מאות שקלים נוספים ושנהנה מכך. הוא שאל אם להמשיך בעבודתו ואמרנו לו שיעשה זאת (הוא לא דיווח על כך לחנות).
א. האם אנו עוברים על איסור גזל?
ב. במידה וכן, מה עלינו לעשות?
ג. האם לדווח על הטעות לחנות בה רכשנו את המיטה למרות שאותו עובד עלול "להיענש" (אני מודע לכך שזהו תירוץ אינטרסנטי הנועד להכשיר את המעשה הנ"ל ולהגן בפני אשמה)?
ד. במידה וכבוד הרב יקבע כי עלינו לדווח לחנות על כך והם יבקשו תשלום מלא - האם עלינו לשלם עבור טעות שביצע שליח שלהם, למרות התועלת שאנו מפיקים ממנה? כיצד עלינו לנהוג? אשמח אם כבוד הרב יתייחס לארבעת הסעיפים הנ"ל.
תודה רבה על התשובה.

תשובה

תחתים אותו על המסמך כדלקמן. אני הח"מ... התקנתי ארגז למיטה של פלוני... ולא שמחתי לבי שאין הזמנה לכך. וקיבלתי ממנו לפי דרישתי סך... במידה וחלילה הוא ייתבע ע"י בעל החנות, ובמידה שהוא יחויב בתשלום כלשהוא, הנני ערב קבלן של אותו סכום, ואני מקבל בקניין מעכשיו התחייבות זו.