דילוג לתוכן העיקרי

קריאת שמע

שאלה

שלום כבוד הרב.
א. מהו ההבדל בין עושה מלאכה לבין בעלי אומנין שרבנו מציין בהלכות ק"ש פרק שני ומה הנפקא מינה בניהם לק"ש.
ב. והאם בשעון שבת מותר לי מדין גרמא להדליק לעוד חמש דק' או שמא מותר לי רק להאריך מצב קיים.
ג. ומה הדין כשיש הלכה ברבינו שאינה כמנהג תימן כגון נטילת ידיים לתפילה בשאר תפילות משחרית.
תודה מראש כבוד תורתו

תשובה

א. מבחינה הלכתית אין הבדל בהלכה זו בין סתם עושה מלאכה, או אומן שעוסק בדברי אומנות, אבל בהלכות תפילה, ה, ח, שם התייחס רבינו לאומנים, כמו בנאים, והם בראש כותל, והגיע זמן התפילה, שיורדים מראש הכותל בשביל להתפלל לחוזרים למלאכתם.
ב. להדליק חשמל בשבת בדרך גרמא - אסור. להאריך זמן ההדלקה ע"י הרחקת זמן הכיבוי בשעון שבת, מותר, והרי גרם כיבוי - מותר. וכאן הוא רק מרחיק הכיבוי, ולא מקרב הדלקה כמו בגרמא של הדלקה.
ג. מנהג אבותינו בידינו, וכך נהגו זקנינו וחכמינו. אך אם אדם רוצה להחמיר ברבינו - רשאי, ובלבד שלא יעשה זאת בהפגנתיות, רק בצינעא.