דילוג לתוכן העיקרי

זמן חתימת העדים בחתונה

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב אני תלמיד ישיבה ועוסק בדעת הרמב"ם בסוגיא. האם לדעת הרמב"ם חובה שהעדים יחתמו על הכתובה במהלך החופה, או שאפשר שיחתמו מעט לפני כן (למעט בטרחא דציבורא)? האם יש ראיה מדברי הרמב"ם? חשוב לי ציון מקורות. וכיצד הרב נוהג למעשה? ברוך תהיה לעולם תחיה.

תשובה

אפשר גם לפני הקידושין, וכך נהגו בתימן, כי הללו שמקפידים שהעדים יחתמו אחרי מעשי הקידושין, כדי שלא ישמע או יראה, כמי שחתמו על דבר שטרם נעשה, שכאילו כבר נעשה, וכאילו השטר מזויף מתוכו, כי על דעת כן חתמו שסמוך לחתימתם מיד מתקיים מעשי הקידושין. ובנסיבות של ימינו, כדאי לנהוג כן, כי במעמד החופה יש דוחק וצפיפות, וחותמים מעומד, ולא על שולחן, ויש שהחתימות מתקשקשות, או טועים במקום החתימות וכיו"ב.