דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

שאלות שונות

1 בהלכה יומית (ט סיון תש""פ) כבוד הרב סיפר שבאחד מבתי הכנסת אצלכם ראה אחד מהמנהיגים של בית כנסת מסויים שמישהו לא עוטה מסכה, ולאחר שההוא התעקש יצא אותו מנהיג החוצה. וכמו כן בסדר זאת חקת התורה (ג תמוז) הזהרת את הצבור הטוב שלך שמי שנכנס לבית הכנסת ולא נשמע לכל ההוראות (א. מדידת חום לכל נכנס; ב. מסכה עטויה כל הזמן על הפה והאף; ג. שמירת מרחקים; ד. חיטויים של הידיים) אם לא הצליחו להוציאו, אז ""שהציבור יצאו ויתפללו במרחב הפתוח, ועוונו חמור מאוד.""

ובכן, כנראה שלכבוד הרב יש קהלה מאד אידיאלית בקרית אונו שלוּ יצוייר וימצא בכם עבריין המתעקש שלא לשמור על ההוראות בבית הכנסת הרי שכולכם ייפרדו מאותו עבריין שמסכן את הרבים.

אולם, מה ההנהגה הראויה לראובן אשר, כיחיד, לא נמצא בקהלה ממושמעת כזה ונכנס לבית כנסת מרווחת להתפלל ורואה בני אדם או מי שהוא בלי מסכה או שפוסח על שתי הסעפים ועוטה את המסכה מתחת לאף. כל עוד שבבית כנסת המרווח אין ראובן עומד בקירבת העבריין כך שראובן לא יסוכן, האם על ראובן להישאר בבית הכנסת, או שלמרות שאין העבריין מתקרב אליו אינו מן הראוי שראובן יימצא בבית כנסת שלא מוכן למחות ביד כל עבריין כזה ועל ראובן ליצא ואולי כתוצאה מיציאתו ישימו לב להיטיב דרכיהם ולא להתעלם משום אדם בקרבם שמסכן את הרבים.

תכתב בספר מחילה וסליחה וכפרה ותזכה לשנים רבות ומועדים טובים!

2 בנוגע לקביעה ההלכתית האומרת ש""הילוך מיל"" שווה למספר דקות מסוים. שאלתי היא איך אפשר לקבוע כמה זמן לוקח לאדם כלשהו ללכת מיל? הרי אורך זמן הליכתו יהיה שונה בהתאם לתנאי השטח. בשטח מישורי יהיה מהיר יותר, בשטח הררי יותר איטי יותר, ברחוב או שביל הסלולים יהיה מהיר יותר אך הליכתו בשטח ללא שביל או רחוב תהיה איטית יותר.

3 קשרתי ציצית. האם ניתן לחתוך את חוטי הציצית הארוכים עם מספריים מברזל, על מנת שיהיו באורך קצר יותר?

תשובה

1 חובתך למחות ולצאת, כי חובתך להציל את יתר הציבור. לא תעמוד על דם רעך.

2 חז""ל העריכו, לפי הליכת אדם ביבוני בארץ בינונית מישורת.

3 מותר לקצרם, ביחס של שניים ענף ואחר קשר.