דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

אם זה שטובע שונא את זה שבא להצילו - מה הדין אם הוא לא רוצה שייגע בו?

2 האם יכול הקורא בספר תורה לכאווד לעצמו תוך כדי קריאתו?

3 האם מותר לברך ברכת שהחיינו בשם ומלכות על נסיעה ראשונה בכביש חדש?! הכביש הינו ציבורי ונוסעת בו כל יום בדרכי לעבודה. הכביש חדש וגם דרך חדשה, נוחה יותר, בטיחותית יותר ומקצרת את זמן הנסיעה. האם זה נחשב חגיגיות בבניין הארץ?

4 אביו נפטר ונקבר בירושלים. הבן לא ידע ורק לאחר יומיים קיבל הודעה ומתאבל בביתו. האם האבל יושב שבעת ימי אבלות מיום שנקבר או מיום קבלת ההודעה? הרמב"ם בהל' אבל "אם הוא רחוק מונה לעצמו שבעה ושלושים", אבל לא מגדיר מרחק.

5 מה טעמו המקורי של אמירת אשת חיל לפני הקידוש בליל שבת?

6 על השולחן פירות משבעת המינים, גם עוגיות, פירות וקטניות שברכתם בסוף בורא נפשות ואכל מן הכל. האם ברכה מעין שלוש בסוף מספקת או צריך לברך גם בורא נפשות?

אם אדם מובטל שכבר אינו זכאי לקבל דמי אבטלה, מקבל הצעת עבודה הכרוכה בתפעול מערכת מכ"ם ומצלמות אבטחה ביישוב במשמרות העשויות לחייב אותו להגיע לעבודה מדי פעם בפעם גם בשבתות וחגים בנסיעה במכונית. האם עליו לדחות את הצעת העבודה על הסף או שמא הוא רשאי לקבל אותה משום צורכו להתפרנס?

תשובה

זה שטובע טיפש מטופש. גם עובר עבירה לא תשנא את אחיך בלבבך. וגם מונע שיציל אותו, והרי הוא מתחייב בנפשו. יצילהו בעל כרחו. ואם יתנגד, הרי כבר מת בנפשו, בעבירה וגם ימות בגופו.

2 מותר.

3 אין מברכים שהחיינו על כל דבר חגיגי.

4 אם לא שמע רק לאחר יומיים, יתאבל מיום ששמע שבעה ימים, כדין שמועה קרובה. ואם שמע והוא נוסע למקום האבל, יתחיל להתאבל כבר בדרכו למקום האבל.

5 אשת חיל הוא ביטוי לשכינה, אשר שררה בליל שבת במעמד הקידוש. יש שהתכוונו גם לעקרת הבית.

6 אם אכל כשיעור מכל סוג, מברך גם ברכת בורא נפשות וגם ברכה מעין שבע.

7 שייסע ליישוב לשבות שם, ושם יפעל בעבודת השמירה, כי מותר לחלל את השבת לפי הצורך בשביל להגן על בני היישוב. אך אסור לנסוע בשבת מביתו לאותו יישוב, לצורך השמירה ביישוב.

תשובה:

זה שטובע טיפש מטופש.

גם עובר עבירה לא תשנא את אחיך בלבבך.

וגם מונע שיציל אותו, והרי הוא מתחייב בנפשו. יצילהו בעל כרחו.

ואם יתנגד, הרי כבר מת בנפשו, בעבירה וגם ימות בגופו.