דילוג לתוכן העיקרי

ברית מילה בשבת

שאלה

1 ברית מילה בשבת ליוצא דופן קבע רבינו כי תבוצע ביום התשיעי ואין מחללין עליו את השבת האם נלמד הדבר מפטר רחם דבכור או או מקור אחר?
2 ע"פ מסורת-קריאה יהודי תימן-צנעא וסביבותיה המילה "ניאוץ" בלשון חז"ל היא בצרי על הנון או בחיריק?

תשובה

לשאלותיך 
1.    מהגמ' שבת קלה ע"ב נראה שאכן למדו זאת שמחללין שבת במילה רק בנולד כרגיל, אבל יוצא דופן כנדרש שם: אשה כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים וביום השמיני ימול וכו', הנימול ביום השמיני בשבת רק מי שטמאה בלידתו, יצא יוצא דופן, הנולד בניתוח קיסרי שאין אמו טמאה לידה שאינו נימול בשמיני שחל בשבת. וראה עוד למשנה ברורה סי' שכא ס"ק ח"י, ערוך השולחן יו"ד סי' רמו סעי' יט. 
2.    איני זוכר במיוחד על מילת ניאוץ, אולם קרוב לזה ראה בתלמוד גיטין נו ע"ב באגדות החורבן מי כמוך חסין וקשה, שאתה שומע ניאוצו וגידופו של אותו רשע  ושותק, ושם ניקד מארי יוסף עמר ניאוצו בחירק, וכן תראה בחלק ממנורת המאור בניקוד תימן, אולם המנורה שניקד מארי יוסף קורח (וכן אדם בן נון) הנון בצירי. ולי נראה יותר המבטא בחירק, ועקוב אחר כל הבא במקר בשורש נאץ בראש מילה והם או חירק או קמץ, ויש נאצות בנחמיה ט, יח, כו פעמים והנון בסגול.