שאלות שונות4
1 האם מותר לבנות פרגולה בתשעת הימים?
2 אני לומד את רי"ף מסכת פסחים, שאלתי היא מדוע מנהג הבלדי בתפילת ערבית בבית הכנסת ערב ליל הסדר, לומר הלל שלם ללא ברכה, בשונה מהספרדים והאשכנזים שהם מברכים ?
3 לא ירבה לו נשים – כמה נשים הדבר נחשב לריבוי? האם יש הבדל בריבוי נשים בין המלך לעם?
1 מותר, כי אין זה בית חתנות.
2 כי בגמרא, ערכין, יש גירסה שבשמונה עשר ימים וליל האחת גומרין את ההלל, וגירסה זו לא היתה בפני רבנו, מגילה וחנוכה, ג, ו.
אבל הספרדים והאשכנזים שהיתה להם הגירסה ולילה אחת, גומרים את ההלל בברכה, בליל הסדר, בבית הכנסת.
ואנו, שלפני רבנו, לא היתה הגירסה ולילה אחת, אין צריכין לומר הלל בליל הסדר בבית הכנסת כלל, ורק בליל הסדר בבית, אנו גומרים את ההלל, אבל בתורת שירה, לא בתורת מצוות גמירת ההלל, ולכן אין אנו מברכים עליו (מארי תירץ משום שאנו חולקים את ההלל, והסעודה מפסיקה בין שני החלקים). וכך העיד מהרי"ץ שבעבר אבותינו לא נהגו לומר את ההלל בליל הסדר בבית הכנסת כמו הרמב"ם.
אולם נהגו מאוחר יותר לומר את ההלל בליל הסדר בבית הכנסת, ולכן אין מברכים כי אין מברכים על קריאה שהיא מכח מנהג.
ולדעת מארי, אפשר שאם גומרים את ההלל בביתה כנסת, שיברכו עליו.
3 המלך רשאי עד שמונה עשרה נשים, לא יותר. ההדיוט אשה אחת. ואם יש לו צורך באשה שנייה, והוא ראוי לכך, ויש לו צורך לכך, ויש לו כדי לפרנס את שתיהן, ולכבד את שתיהן, רשאי לשאת אשה נוספת.