דילוג לתוכן העיקרי

חוק הבאת ילדים מזרע של לוחם שנהרג בקרב

שאלה

1 ראיתי כתבה שוועדת השרים לחקיקה אישרו חוק להבאת ילדים מזרע של לוחם אשר נהרג בקרב ולא הספיק להקים זרע של קיימא, בעקבות לחץ גדול מאוד שהפעילו ההורים השכולים. אם כבוד הרב יוכל גם כן להתבטא בנושא הזה על כל צדדיו אם לטובה אם לרעה.

2 מה בנוגע להזרעה מזרע של לוחם לאחר שמת במקרה שאין לו בת זוג ומחפשים אישה שתהיה מוכנה לעשות "חסד" למען משפחת הלוחם שרוצים המשכיות מבנם היחידי שנהרג?

3 לאחרונה מדובר בקרב רבים העניין של בדיקות גנטיות לצעירים להתאמת שידוךץף האם זה חשוב? האם זה חוסר אמונה? ראיתי תשובת הרב באתר, אך בכל זאת אולי כדאי שהרב ייתן דעתו בהרחבה גם לצד ההשקפתי אמוני בעינין, כדי שכל הציבור ישמעו וישכילוץ

תשובה

1 דבר זה בעייתי מאוד, אף שמבחינה רגשית יהיו שיזדהו עם המהלך הזה:

אם האם יהיה לו ירושה, מכח אביו בעל הזרע למרות שהוא לא נהרה ולא נולד כבנו של המנוח, אלא רק לאחר מותו.

ב אם האלמנה מתנגדת וההורים רוצים, מה יעשו? האם יחפשו פונדקאית אחרת?

ג האלמנה רוצה והורי המנוח ומשפחתו מתנגדים, כי הם ביחסים עכורים מאוד אם האלמנה או מטעמים אחרים.

לסיכום,

לפי ההלכה במתים חפשי מן המצות, ואין ההזרעה הזאת בגדר מצוהו למנוח, וגם אם נלקח ממנו זרע בחייו, ספק אם הזרעה לאחר חייו תיחשב למצווה או לייחוס שלו. לאחר מות האדם אין שום דבר מגופו שייך לו, או מתייחס אליו.

2 הליך כזה הוא בגדר תעשיית ילדים. לפי ההלכה, לא ייחשב כאילו החייל ההרוג קיים מצוות פריה ורביה, כי המתים חפשי מן המצוות. כמו כן, לפי ההלכה, אינו יורש אותו, כי ולד זה לא היה אפילו בהריון בזמן פטירתו של החייל. בכל מקרה אין דעת חכמים נוחה מהליכים כאלה.

3 אין בזה חוסר אמונה, במיוחד אם יש סיבה לבדיקה, אבל הבוטח בה' חסד יסובבנו.