דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

1. מה דין נשיאת נשק בשבת?


2. אדם שעלה לתורה ועקב טעות לא הפסיק בסוף המברך אלא המשיך 2 פסוקים נוספים ואז פסק , האם העולה הבא יתחיל מתחילת המברך או ממקום שפסק הראשון והאם יש הבדל שמדובר בכהן או לוי?

3.מה דין דגים כדין עופות בחצר מבחינת האוכל לדגים שמכיל חמץ?

4. ילד כבן שנתיים וחצי, אנרגטי ופעיל ב"ה. האם יש מקום להכריח ולהעניש במידה ומוריד את הכיפה כדי לחנך אותו להיות עם כיפה? או שבשלב זה עדיין צריך לחבב עליו את הכיפה ולעודד אותו לכך. 
נציין שהוא "אוהב ומחובר לכיפה" (מסתובב איתה בבית כשמחזיק אותה בידיו, לעיתים הולך לישון איתה מתחת לכרית). אך לא מקפיד לחבוש על הראש.

5. ילד כבן שנתיים פעיל ואנרגטי ב"ה. ניכר שהיד החזקה איתה משתמש היא יד שמאל. יש דעה שאומרת שיש להקפיד איתו לאכול, לשתות, לצייר וכו' ביד ימין כדי שבבוא העת יוכל לקיים את המצוות כשיד ימין היא החזקה (תפלין, ספר תורה וכו').  בהתייעצות עם מספר מרפאות בעיסוק ועם צוות אחיות בטיפת חלב נאמר חד משמעית שכפייה על ילד לשנות יד חזקה בגיל זה גורמת לירידה משמעותית במוטוריקה גסה ועדינה ומובילה לתסכול אצל הפעוט. מה גם עלתה הצעה שאת "אימון" ליד חזקה בימין ניתן לעשות ככל שיתקרב הילד לגיל מצוות שאז הוא כבר רכש את המיומנויות.. והדבר לא ייפגע בו.  האם להיות שמאלי פרושו להיות "נחות במעמד"?  הרי כך ברא אותו הקב"ה, נשמח להכוונה.

6 האם בשר צריך כשרות לפסח?

7 כיצד התגלגל הדבר ומקצרים את ברכת השכיבנו והרי משנים ממטבע ברכה שטבעו חכמים ומה דעת הרב, האם לברך את כל ברכת השכיבנו?
 

תשובה

1 במקום שיש סכנה - כן. ובתנאים של הימים הללו, אני ממליץ כמעט בכל מקום לשאת נשק.

2 בדיעבד, יתחיל מהיכן שהראשון הפסיק, ללא הבדל כהן או לוי.

3 אם זהו מאכלם, ואם מדובר באקווריום - נראה שהתשובה חיובית.

4 גם בעניין הכיפה לכל ילד בימינו רק בדרכי נועם, כל שכן לילד אנרגטי.

5 השמאלי אינו נחות, כי כך ה' בראו. ואין לשנותו, ויש לשמוע בקול המומחים.

6 כן, כי גם תעשיית הבשר אינה נקייה מכל מיני תערובות של חמץ, ואין ביטחון שלא היה חמץ שם.

7 כי היו מסורות בעיקר מאשכנז, שברכת השכיבנו נחתמה בברוך שומר עמו ישראל, וכך שלפי מסורתה נוצרו שלוש ברכות, וזו הגיעה לתימן ומהרי"ץ נלחם נגד מסורת זו ועלינו לנהוג כמסורות שלנו, לחתום כן, בהמולך.