דילוג לתוכן העיקרי

החתמת העדים לפני החופה בחתונות של ספרדים

שאלה

שלום וברכה,

כידוע מנהג הספרדים להחתים את העדים על הכתובה בחופה דייקא, לעומת בני אשכנז שחלק מחתימים לפני.

הדבר נהיה מצוי בחתונות של ספרדים שמסדרי קידושין מחתימים את העדים לפני החופה מפני שזה יותר נוח להם וכו', וסומכים עצמם על מה שחלק מבני אשכנז מורים לעשות כן לעצמם.

כמו לגבי הסוגיא של חדר יחוד, כך גם בזה הרבה חתנים או עדים שלמדו הלכות כתובה , מוצאים את עצמם במצב כזה שרוצים לעשות את החתימות לפני החופה.

נשמח להסבר הלכתי על הסוגיא הזו, מחזי כשקרא וכו', ועל ההבדל בכתובה הספרדית שיש בה את תנאי הירושה שעדיין לא בא לעולם, מה שאין כן בכתובות אשכנזיות, בהקשר להחתמת העדים לפני החופה.

וכן הלכה למעשה מה יעשה חתן או עד שרוצים לעשות את החתימות לפני החופה. ומה הדין בכתובה כזו לאחר שנעשה מעשה.

תודה רבה

תשובה

נכון שהחתימות בשעת החופה הן היותר מדוקדקות. דא עקא, שמעשים שבכל יום, שיש ונופלים שיבושים בעת החתימה בחופה, כי אין תנאים נוחים לכך, וגם לפעמים לחוצים. ולכן הנוהגים להחתים לפני החופה, סמוך לקיום החופה, יש להם על מי לסמוך ולא מיחזי כשיקרא, כי מפורסם הדבר, מצולם ומוקלט, והכל סמוך ונראה לקיום החו"ק.