דילוג לתוכן העיקרי

תלמוד תורה זילברמן

שאלה

שלום לרב, אנו מעוניינים לשמוע את דעת הרב על תלמוד תורה זילברמן. לאחר בדיקה שלנו, מצאנו שזה המקום המתאים ביותר לילדינו מכמה סיבות:
א. יש שם חינוך באהבה לדרך ארץ.
ב. הילדים הולכים בשמחה (אפילו בחופשות הרגילות של בתי הספר).
ג. לימוד התורה ברמה גבוהה. דא עקא, אנו מעוניינים להכניס לשם ארבעה בנים. ויש לנו עוד שני בנים קטנים שבע"ה גם אותם נרצה להכניס. לפי חישוב שעשינו, ראינו שלא נוכל לעמוד בכך כלכלית, אלא באמצעות עבודה קשה מאד מאד ומבלי יכולת לקנות בית בטווח של כ -15 שנים. לאורך שנים מדובר בהוצאה של מאות אלפי ש"ח, וזאת מעבר להוצאה של משפחה רגילה. אנו מעוניינים בחינוך לתורה ודרך ארץ לילדינו, אך העלות כמעט ולא מאפשרת. מה לעשות?

תשובה

לעולם ילמד אדם היכן שלבו חפץ ובמה שלבו חפץ, וכל שכן במוסדות כאלה, שכנראה שיטות הלימוד שלהם קרובות להיות תואמות את שיטות הלימוד שנזכרו במשנה ובתלמוד, שחובת האב ללמד את בניו תורה בדרך האמתית יותר, ובמקום שסיכוייהם להצליח הוא גדול. עם כל זאת חובת האב לזון את בניו, ביסודה היא צדקה, אלא חקוקה, יש גבול בהיקף ההוצאות שצריך האב להוציא לצורכי בניו. לפי זה הנכם פטורים מלממן הוצאות בניכם במוסדות אלו, בגלל העלויות היקרות, שהן למעלה מיכולתכם. אולם מן הראוי שתבדקו את עצמכם שנית, שבניכם ימשיכו ללמוד במוסדות אלו, ותממנו את שכ"ל ממעשר כספים, אם גם הפניית המעשר כספית לצורך זה, אין בה די, עשו הכל כדי להשיג מלגות, או קרנות מיכה. וה' יהא בעזרכם.