דילוג לתוכן העיקרי

נזקים לבית בשל עבודות פיתוח

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי, שלום רב. לפני שבועיים פניתי לרב בשאלה בנושא הנ"ל, וטרם קיבלתי תשובה, אולי בשל היות השאלה מסוימת מדי ובעייתית למענה מסוג זה. על כן ברצוני להעביר במקומה את הגירסה הכללית והקצרה שלה המובאת להלן. אודה לרב אם יוכל לענות עליה.
1) האם עפ"י המשפט העברי מותר לועד מקומי לנקוט פעילות פיתוח המושתתת על שני הכללים הבאים:
א. אין כל צורך להגביל עבודות פיתוח ציבוריות בשל אפשרות של גרימת נזק ליחידים.
ב. אם כתוצאה מהללו אכן נגרם נזק ליחידים, הרי שהסיבה לכך היא בהכרח ליקויים בבנייה הפרטית, ואין הועד חייב בנזקיהם.
2) במקרה של פעילות פיתוח הכרוכה בחציבת שכבת סלע:
א. האם על הועד המקומי לבדוק מראש אם פעילות זו עלולה לגרום נזקים ליחידים שבתיהם גובלים במגרש הנחצב, ואם כן להימנע מלבצעה?
ב. כיצד בקווים כלליים נאמדים סיכוייה להזיק לבתי השכנים?
ג. אם בכל זאת נתבצעה פעילות כזו, ואחר כך נתגלו נזקים בבית " בבתים שכנים, האם חייב הועד המקומי בנזקים? בכבוד רב ובתודה מראש, עפר.

תשובה

1. הניסוח לא ברור, או לא מדויק, אבל מותר לוועד מקומי לנקוט בפעילות פיתוח למען הכלל, אולם אסור להם להזיק, ואם הזיקו, משלמים. אם אין אפשרות לנקוט בפעילות פיתוח בלי הנזקים, מותר, ובלבד שאותו ועד מתנהל על פי החוק, והחוקים בארץ בד"כ מגנים ככל האפשר על הפרט מן הכלל, ומאזנים ביניהם. דבר שהולם את עמדת המשפט העברי.
2. בוודאי שעל הוועד לבדוק כל פעילות באמצעות מומחים, אם היא טומנת בחובה נזקים, ובמיוחד נזקים בלתי הפיכים. ולצורך זה עליהם להסתייע באנשי מקצוע. אם עברו את המבדקים והתוצאה חיובית, שאין צפי לנזקים, יפעלו, ואם בכל זאת הזיקו, ישלמו.