דילוג לתוכן העיקרי

דין כבוד אחות בכורה

שאלה

האם קימת הלכה ברורה לגבי חובת כיבוד אחות בכורה כדין אח בכור? אנחנו רק בנות במשפחה ואחותנו הבכורה טוענת כלפינו תמיד שאנו חייבות בכבודה בשל היותה בת בכורה. בכך היא מתכוונת שעלינו לשמוע בקולה בכל דבר ולנהוג על פי דעתה, תפיסתה וכיו"ב. והיה איננו חושבות כמוה ואינינו מצייתות לדבריה אזי אנו בוגדות בה ופוגעות בכבודה כאחות בכורה... ברצוני לציין שכולנו כבר נשים נשאות בעלות משפחה וילדים ועברנו כבר את גיל ה40 ויותר. טענותיה אלו גורמות לנו צער רב בכך שאינניו רוצות ריב אך ברצונינו שתכבד את דעתינו ואת העובדה שאנו לא ילדות קטנות... כולנו מנהלות אורח חיים דתי ומשתדלות לכבד אחת את השנייה מאוד אך אחותנו הגדולה מקשה עלינו במשימה זו שאיה מרפה ממנו בהטחות בנוגע לחובתנו לכבד אותה באופן מיוחד.
2. כמו כן טוענת לזכותה לירושה פי 2 כדין בן בכור. מה דעת ההלכה ומהי תשובתו של הרב כיצד עלינו לנהוג כדי לא לבוא לידי חטא? ( העניין "מטריף" אותנו )

תשובה

1. חז"ל אמרו: אחיך הגדול כאביך. ויש שפירשו בגלל שהאח הגדול השקיע באחיו הקטן, בגידולו, ובחינוכו, כמסייע למאמץ של ההורים. ואם כן הוא הדין באחות גדולה. אבל אין הכוונה שיש חובה לציית לאח הגדול או לאחות הגדולה. אלא לכבדם.
2. בוודאי שאין לאחות בכורה פי שניים בירושה. אין צורך שעניין זה "יטריף" אתכם, אלא יש צורך להידבר בדרכי נועם, ולהיוועץ עם רב שילווה אתכם אם יהיה צורך ביישוב חילוקי הדעות שביניכם.