דילוג לתוכן העיקרי

דיני ממונות - נזק לרכבי

שאלה

כבוד הרב רצון ערוסי. לפני כשלושה חודשים החניתי את רכבי בחניון פתוח. כשחזרתי לרכבי מצאתי על השמשה פתק ובו רשום פרטים עם מספר טלפון של מישהי ששרטה לי את הרכב. כל הכבוד לה זה לא מובן מאליו! לאחר כמה ימים התקשרתי אליה כי הייתי עסוקה בבדיקות עם בעלי. היא אמרה שהיא לא רוצה לתבוע את חברת הביטוח שלה ונסתדר לבד ושאני אבדוק במוסך כמה עולה התיקון והיא תשלם לי. פניתי לשני מוסכים מורשים בירושלים, באחד מהם אנחנו מתקנים תמיד את הרכבים שלנו, וקיבלתי 2 הצעות בין 900-936 ש"ח. אני הצעתי לה אפילו פחות לשלם ממה שאמרו לי וגם לצלם לה את ההצעות שתראה והיא אמרה שלא צריך. התקשרתי אליה ואמרתי לה את הסכום והיא לא הסכימה לקבל. היא טוענת שזה הרבה ושאפשר לצבוע רק את המקום שנשרט (פגוש אחורי עם צבע בורדו מיוחד) ואני אמרתי לה שבמוסכים אמרו לי שאי אפשר לצבוע חלק אלא את כל הפגוש (יש לציין שהרכב מאזדה 2 שלי שמור ב"ה כמו חדש 2014 ללא פגיעות). היא טוענת שפנתה למוסך מורשה (המוסך רחוק מאד מביתי וגם באיזור לא של בני עמינו, למרות שטוענת שהוא יהודי) לקבל הצעה שלא ראיתי אותה עד היום. היא גימגמה לי שם לא ברור כי היא לא זוכרת את השם שלו. ההצעה שקיבלה לטענתה 300-400 ש"ח בלבד שזה אפילו לא מגיע לסכום החצי ממה שקיבלתי בשני המוסכים שאיתם ביררתי. זה תמוהה בעיני לגמרי. לאחר מספר טלפונים נוסף שאני רודפת אחריה ולא הפוך לצערי. היא שוב טוענת שהיא פנתה לרב והוא אמר לה שהיא יכולה לשלם לי את סכום ההצעה שהיא קיבלה ואם אני רוצה במוסך שלי שהוא עולה יותר אז אני אוסיף את היתרה לתשלום הנזק. הייתכן? אני כמובן לא מוכנה למסור את הרכב שלי למוסך אחר ובטח שלא מוכר. השאלה שלי היא: האם היא חייבת לשלם לי את סכום הנזק במלואו (או קצת פחות לפי רצוני הטוב) לפי אחד המוסכים המורשים שבדקתי איתם או לפי מה שהיא טוענת שאמר לה הרב (ששוב את שמו היא לא זוכרת) וזהו כמובן רצונה מההתחלה?

תשובה

בדיני ממונות יש לשמוע את שני הצדדים זה בפני זה. בהנחה שדברייך הם נכונים, אמתיים ומדויקים. פניתי לגיסי, ר' משה ירימי לחוות דעתו, כי איני מבין בעניינים אלו, ולהלן חוות דעתו, שקראתיה והנני מסכים עמו: לדעתי, צריכה בעלת הרכב שניזק לפנותל סוכן ביטוח שלה שיפנה אותו ל"מוסכי הסדר" או לחילופין לבדוק הצעת מחיר במוסכים נוספים באיזור שלה. אין בעלת הרכב שפגע רשאית לכפות על האחרת תיקון חלקי אלא השבת המצב לקדמותו. בכל מקרה, צריך לזכור שהראשונה באה לקראת השנייה שיש לה חלופה לתבוע את חברת הביטוח שלה, וזו תתבע את חברת הביטוח של השנייה.