היום חל צום גדליה. צום זה תמיד סמוך לראש השנה, אלא שהשנה, בגלל ששבת הייתה סמוכה לראש השנה, אנו מקיימים אותו היום, אך הוא סמוך לראש השנה.
ומהו צום גדליה? הרמב"ם נותן הגדרה מאוד מתומצתת, אך משמעותית מאוד: "שבו נהרג גדליה בן אחיקם, ונכבית גחלת ישראל הנשארת, וסבב להתם גלותם." דברים שכל מילה בהם טעונה התבוננות גדולה מאוד. לכן יש צורך ברקע היסטורי כדי להבין את הדברים החשובים הללו. כי מדוע אנו מציינים ברגל רציחתו של אחד מישראל, אפילו אם היה יחיד ומיוחד? במשך אלפי שנים לצום על כך? אלא שיש מאחורי העניין הזה מסר שעלינו לא לשכוח לדורות.
מה היה? הבבלים כבשו את ארץ ישראל והחריבו את בניין הבית הראשון. הם הגלו את רוב רובה של האוכלוסייה בישראל, והשאירו בה את דלת העם. הם מינו את גדליה בן אחיקם, שאינו מזרע המלוכה, כנציב מטעמם לנהל את העניינים כאן, כמובן מתוך אינטרסים שלהם, שכן רצו לפרנס את הצבא שלהם ולשמור על סדר, תוך כדי ניהול העניינים בצורה מסודרת על ידי מישהו שמכיר את המקומיים.
ואכן, גדליה בן אחיקם, שהיה אדם נעים ואיש דרך, ניהל את העניינים, וקיבל ידיעת זהב – מה שאנחנו קוראים "ידיעת זהב" – שמישהו מתכוון לרצוח אותו: ישמעאל בן נתניה, שהיה מזרע המלוכה. אז באו המונים, שגם להם היו אינטרסים באזור, ולא היה טוב להם שהבבלים השתלטו על ארץ ישראל, כי הם רצו להשתלט על הארץ בעצמם. זה היה מאבק בין מעצמות של אז. וההמונים הללו גרמו וישכנעו את ישמעאל בן נתניה באמרם לו: "אתה מזרע המלוכה, אנחנו נתמוך בך. תלך, תחסל את גדליה, ואנו נתמוך בך."
גדליה בן אחיקם קיבל ידיעת זהב, שאכן ישמעאל בן נתניה מתכנן להרוג אותו, אך הוא לא האמין, לא קיבל את ההודעה כאמיתית, ואירח אותו. ואכן ישמעאל בא ורצח את גדליה בן אחיקם. ומטבע הדברים, לא נותר - לא שלטון יהודי מטעם הבבלים ולא שלטון מטעם ההמונים. וזה מה שאמר רבנו: המחלוקת הפנימית הזו גרמה לגלותם. זו הייתה גלות ממושכת, לא עניין פשוט. ועל כך אנו צמים – לא בגלל האיש בלבד, אלא בגלל המסר שהאירוע הזה משדר.
חשוב לדעת שאנו מסוגלים להרוס את עצמנו אם אין אחדות בתוכנו. אם לא נבין שיש אינטרסים של מעצמות, ונגן על עצמנו, ולא על אינטרסים זרים, נוכל להסתדר ולשרוד. כמו כן, יש להיזהר מאנשים בעלי אינטרס אישי, כמו ישמעאל בן נתניה, שהיה בעל עניין, וצריך היה להיזהר ממנו. בנוסף, אין לזלזל בידיעות זהב. כשמגיעה ידיעת זהב, עם כל הכבוד שאתה אדם ישר, יש לבדוק את המידע ולהיות ערניים. זה לא דבר פשוט.
אפשר ללמוד מהאירוע הזה לימודים חשובים לימינו. מחלוקת פנימית בינינו לבין עצמנו, וכן תמרון בין מעצמות, והזהירות מבעלי אינטרסים – כל אלה מלמדים אותנו לא לחזור על הטעויות שהובילו לגלותם, כלומר, לגלות ארוכה ומושלמת רק בגלל הטעות הזו. לא לחינם אנחנו צמים את הצום הזה.
תארו לעצמכם: ראש השנה הוא יום דין, ובראש השנה נרצח גדליה בן אחיקם. יום הדין בא להראות לנו עד כמה יכולה להיות הידרדרות כאשר יהודים מתחילים לדרדר – אין גבולות ואין מעצורים. וזו הסיבה שלמרות שזה רצח של יחיד, ולמרות שזה סמוך לראש השנה, איננו מתעלמים מזה אלפי שנים, כי המסר שעומד מאחורי הצום הזה הוא משמעותי לדורות. שהקדוש ברוך הוא יזכנו שנוכל להפנים את הלקחים וליישם אותם בימינו, כי דומה שגם כיום אנו מתחילים לחזור על טעויות כאלה. ה' יצילנו מהכישלונות.