דילוג לתוכן העיקרי

תשלום עבור נסיעה

שאלה

לק"י לכבוד הרב שלום! אתמול (יום ראשון) עליתי לאוטובוס וכשרציתי לשלם לנהג הוא אמר לי שהמכשיר שמנפיק כרטיסים מקולקל לכן אינני צריכה לשלם. מחיר הנסיעה שהייתי צריכה לשלם הוא
2.80 ש"ח. שאלתי היא: האם עלי להחזיר סכום כסף זה לחברת מטרופולין או שמא הנהג רשאי לפטור אותי מתשלום ואין עלי חובה להחזיר את הכסף?
תודה מראש ויום טוב

תשובה

איני בקי במערכת היחסים בין הנהג לבין חברת ההסעות (אוטובוסים). אני מניח שהנהג קונה מן החברה כרטיסים ומוכרם לנוסעים. מאידך יש מבקרים מטעם החברה שמבקרים באוטובוסים כדי לברר וכדי להרתיע נוסעים שמסתננים לאוטובוסים ונוסעים בלי לשלם. ובכך "גונבים" את החברה וגם את הנהג. אבל ביקורת זו היא גם כלפי נוסעים שהנהג חפץ ביקרם והוא מאפשר להם לנסוע בלי לשלם, ובכך הוא גונב את החברה. כי אם הוא חפץ ביקרם, שייתן להם כרטיסים, חינם, על חשבונו. וכך הוא לא יגנוב את החברה. וכן אם המכשיר המנפיק כרטיסים התקלקל, ואם אין לנהג כרטיסים ידניים, ייתכן ובתקנות החברה נאמר, שהנוסעים ייסעו חינם, והחברה תספוג את ההפסד, ובלבד שהשירות לא ייפגע. אם כך היו פני הדברים, אינך חייבת לשלם לחברה. אבל אם אין תקנה כזו בתורה, ואם הנהג גבה מנוסעים אחרים וממך הוא לא גבה, עלייך לשלם לחברה.