דילוג לתוכן העיקרי

ריבית ואונאה

שאלה

ברצוני לשאול את הרב שתי שאלות.
1) לפני מספר ימים לוויתי משכני בקבוק קטשופ 750 מ"ל כשרציתי להחזיר לו, היה בחנות בקבוק קטשופ במבצע 33% תוספת חינם (במחיר זהה). האם יש בעיה של ריבית בהחזרת בקבוק שכזה?
2) לאחרונה נכנס דודי לחנות לקנות חליפה חדשה וקנה אותה במחיר מסוים. כשיצאה מהחנות ראיה חנות חליפות סמוכה ובה חליפה זהה לחלוטין ( שתיהם תוצרת בגיר מדגם זהה). לתדהמתו, למרות שעל התווית צויין מחיר דומה, דרש המוכר 500 ש"ח פחות מהמחיר הנקוב, בהסבירו שבבגיר (הספק) יש הנחות גדולות. האם צריך לחשוש כאן מאונאה, והאם יש לו אפשרות לקבל החזר כל שהו על החליפה. (בחליפה עצמה כבר נעשו תיקונים ולכן אין אפשרות להחזירה). שבת שלום ותודה מראש.

תשובה

1. אסור מדרבנן להלוות סאה בסאה, כלומר בקבוק קטשופ בבקבוק קטשופ, משום שאם בין ההלוואה והפירעון הבקבוק יתייקר, יוצא כאילו הלווה פרע יותר למלווה. במקרה הנדון הבקבוק הוזל בגלל המבצע, ולכן יחזיר לו בקבוק כפי שלווה.
2. זו בעיה קשה לקבוע בימינו על אלו מוצרים חלים כללי דיני אונאה של שישית ויותר משישית. משום שמעשים בכל יום, שאדם יכול להשיג חליפות או חולצות, או מנעלים מסוג מסוים, בחנות אחת בזול, ובחנות אחת ביוקר. כי חנויות יוקרתיות מוסיפות במחיר בגלל טיב השירות, וגם יש בעלי חנויות שמצליחים למכור בזול, בגלל שהם יכולים לקנות כמות גדולה של חליפות, ולכן הם קונים במחיר מוזל יותר, ומוכרים במחיר מוזל יותר. בעוד שבעלי חנויות קטנות אינם מסוגים לקנות בכמויות גדולות, ולכן הם קונים ביוקר, ומוכרים ביוקר, כך שקשה לדבר בנסיבות כאלה שיש מחיר שוק לחליפות. מן הראוי לחזור למוכר אבל שמא אפשר להתפשר עמו.