דילוג לתוכן העיקרי

נדרים - המשך

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי! בהמשך ל*שאלתי (תזכורת )- *בהמלצת רב כתבתי מספר נדרים על דף על מנת לנהוג הנהגות טובות בעולם האינטרנט עימו אני עובד רבות. ביניהם איסור כניסה לרשימת אתרים אפ' הבנאליים והלא מזיקים (שיהוו סייג) עד אתרי גסויות וזימה. מצידי התחייבתי לשלם סכום לצדקה אם אעבור על אחד מהנדרים. הדגשתי בדף כי זה לא כולל טעויות או כניסה ללא כוונת זדון, ורק אם זוכר במפורש מה שכתוב בדף. השבוע בעודי מחפש ב"מנוע חיפוש Google– דבר תורה\הלכה העוסק בצניעות קיבלתי מספר אתרים (עם קובץ מילים מתוך האתר) כאשר אחד מהם החיל את המילים אותם חיפשתי. לא הייתי בטוח ב100% שמדובר בדף המכיל קודש ואף היו בו ביטויים קצת גסים שיכולים לשייך אותו לאתרים אחרים אך לטא יחסתי לזה חשיבות ונכנסתי בהמלצת היצר בכל זאת. כאשר נכנסתי לדף התגלה כי מדובר בדף מלל. התחלתי לקרא את הכתב ולאט לאט התחלתי להבין שמדובר בסיפור ארוטי המשתמש במילים תנ"כיות וקדושות רחמנא ליצלן. הסיפור סחף אותי עד שנשברתי וסגרתי אותו. לאחר שיצאתי חיפשתי מה מקור הדף והתברר לי שמדובר היה באתר ארוטי. לעולם לא הייתי נכנס לכתחילה אם הייתי יודע, אך אתה המצפון צועק ואני כועס על עצמי שלא פזלתי מתחת לקובץ המילים שמצא המנוע חיפוש כדי לבדוק באיזה אתר מדובר וכן שלא יצאתי מיד, מצד שני חיפשתי דבר קודש מה גם ש95% מהדפים שמצא המנוע חיפוש עסקו בקודש בנושא שחיפשתי וכן לא נדרתי שאם אכנס בטעות אצא מיד. שאלתי – האם עברתי על הנדר? או שזה בגדר טעות ולא אשלם? *קל לי יותר לדבר על זה פה מאשר ללכת לרב כמו כן זו שאלה שכבר שלחתי השבוע וחשוב לי לקבל תשובה בהקדם.
תודה. אבי.. לא הבנתי את תשובת הרב לגבי תשלום הנדר. הרב אמר אם יודע תורת מחשבים עלתה השגגה כזדון ואם לא יודע והתנה בפיו במפורש שהתשלום רק על זדון לא ישלם. שאלתי: 1 - מה הכוונה יודע תורת מחשבים? יש לי ידע מאד חובבני לא מיקצועי, אני גולש המון באינטרנט זה כן. 2- כתבתי במפורש בדף כי כניסה בזדון דינה תשלום ואם נכנסתי בטעות לא אשלם. 3- אין לי ספק כי אם הייתי יודע לפני כניסתי לדף נ"ל כי מדובר באתר מסוכן פשוט לא הייתי נכנס. אשמח לקבל תשובה מהרב בהקדם. הנושא ממש מציק לי מצפונית.
תודה אבי.

תשובה

אני מקבל דבריך שנכנסת לאותו אתר בשוגג, אבל מי שבקי בענייני מחשב, גם אם הוא חובב, יודע או צריך לדעת, שביטויים שונים עלולים לכלול גם חומר רב שאינו רלבנטי, ואולי גם רע, ומתועב. אם אתה ברמה כזו, אתה חייב לשלם את הנדר. ואם אתה לא ברמה כזו, אתה פטור מן הנדר. ובכל מקרה, ללא כל קשר עם הנדר, עליך להתרחק לחלוטין משימוש באינטרנט שעלול להכשילך.