דילוג לתוכן העיקרי

נזקי שכירים בדירה שכורה

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב.
לפני כחודש וחצי עזבו את דירתי בטרם עת שכירי דירתי, בהסכמה ולאחר שדייר אחר נכנס אליה. עם עזבם גילתי להפתעתי כי שיש המטבח בצידו האחד ישנו סדק שלא היה מקודם וכן כתמים בולטים בלתי ניתנים להסרה משני צידיו אשר גם הם לא היו קודם. המדובר בשיש גרניט בן כשש שנים. הם מודים כי אכן נזקים אלו לא היו בעת היכנסם לדירה, ולבקשתם ניפגשתי עמם ועם אבי האשה בדירה, והסכמתי לבקשת האב הסכמתי כי יעשה שאלת רב או שיחפש רב בורר המוסכם על שנינו לשם הכרעה בעניין. לאחר כשבוע הודיעה לי טלפונית האשה כי אביה קיבל תשובה מרב על פיה, עליהם לממן את מלוא עלות החלפת השיש, לשיש חדש. אלא שהיא מבקשת לשלם בתשלומים. הסכמתי לכך. לא אאריך אך אציין כי לאחר מכן חזרו בהם, ועד היוןם אני ממתין כי יצרו עימי קשר, והם לא עושים זאת. עובדות נוספות:
1. חתמנו על חוזה שכירות רגיל בו מצויין כי עליהם להחזיר את הדירה במצב התקין בו קיבלו אותה.
2. ברשותי שיק ביטחון של האב נקוב בסכום.
3. הדיירים גרמו גם להוצאה של 800 ש"ח שחלה עליהם, אך בשל מצבם הכלכלי ע"פ דיבריהם נטיתי לוותר עליו. ושאלותי:
1. האם עלי לפנות לבית משפט אזרחי, כיוון שחתמנו על חוזה אזרחי?
2. האם עלי לפנות לדין תורה או לרב בורר?
3. האם העובדה שברשותי שיק ביטחון, אני פטור מלפנות לברור משפטי כלשהוא, מה עוד שהם מודים בנזק אך מתחמקים מלשלמו, ולפעול לממשו לצורך פיצוי הנזקים?
4. האם בכל מקרה אני יכול ללכלול בכלל הנזקים גם את הנזק בסך 800 ש"ח אשר נטיתי לוותר עליו? בברכת
תודה, אבינעם.

תשובה

1-2. לפנות לבית דין לדיני ממונות.
3. אם הם מודים בנזק, כתבי להם, שאם תוך 30 יום הם לא יסדירו את העניין את תשתמשי בשיק שבידיך, אבל לא מגיע לך דמי שיש חדש, כי השיש לא היה חדש בזמן שנכנסו לדירה. אלא עליך לקזז משהו ממחיר שיש חדש.
4. אם הם מודים בהוצאה זו, כן.