דילוג לתוכן העיקרי

כללי

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר הרב רצון בר' יוסף ערוסי הלוי שליט"א
1. האם מנגל חשמלי דינו כאש ממש לעניין הכשרת בשר ע"י צליה ואין צורך למלחו ולחלטו?
2. אדם שיש לו גבס בשתי רגליו ונמצא על כסא גלגלים בבי"ח. האם מותר לו לומר לגוי להעלותו במעלית בשבת? ( משנ"ת שבת פ"ב ה"י)
3. האם מותר להדליק קטורת או סיגריה ליולדת שמצעקת בחבליה (לא כדי שתעשן אלא כדי שתריח) או דווקא נר הוא שמותר? (משנ"ת שבת פ"ב ה"יא)
4. אשה נדה הטובלת כדי להתירה לבעלה האם חייבת בברכת "על הטבילה"? ( למיטב זכרוני דיןזה אינו כתוב במפורש במשנ"ת לעניין נדה אולם נאמר שגר שטובל מברך אחר טבילתו "על הטבילה")
5. בהלכות ציצית לא מוזכר לפתוח בקשר כפוללפני כריכת החוליות. מהיכן הגיע אלינו מנהג זה? האם הוא קדום עוד מלפני הרבמ"ם או התחדש במשך הדורות....?
6. מה העניין להגביה את העקבים כאשר אומרים ה' הוא הא - להים, כשמחזירים את ס"ת להיכל.. (ויש נוהגים להגביה בעוד מקומות נוספים בתפלה)
7. האם מותר לעלות להר הבית למקומות המותרים, אם יש כאלה בכלל, ואם כן האם צריך לטבול לפני כן ולהזהר בחציצות כמו אשה הטובלת כדי להתירה לבעלה?

תשובה

1. כן.
2. כן.
3. כל דבר שלפי הערכה מקצועית, יכול להצילה מסכנת נפשות.
4. כן, וצריכה לברך לפני הטבילה.
5. איני יודע על מקור מוקדם בענין קשירות אלו. ומארי ציין מנהג זה בהלכות ציצית א, ז, אות טז, עמ' תלה (מכון מש"ה), ולא כתבו בין המנהגים הקדומים בהקדמתו לרי"ף על חולין, ולכן אפשר שמנהג זה חדר לתימן ע"י השו"ע, או, ח, יא, יד.
6. זהו מנהג, שהללו שהנהיגוהו סברו שיש בו ביטוי של חרדת קודש.
7. יש מקומות שניתן להתיר, וצריך לטבול. אבל בנושאים אלו, צריכים חכמי ישראל להתכנס וללבן את הענין ולהורות הלכה ברורה לעם, ולא שכל אחד תורתו בידו.