דילוג לתוכן העיקרי

מדרשי חכמים

שאלה

שלום לכבוד מו"ר שליט"א!
1. שאלה כללית בנושא מדרשי חכמים על פסוקי התורה האם ניתן לפלפל במדרשים? להקשות ממדרש על מדרש ולתרץ תירוצים ויסודות שיש בהם מוסר ויר"ש? או שמאידך גיסא כיוון שהמדרשים הם רק דרך דרש בעלמא אין לעשות כן ויש בזה ביטול תורה מצד שמבזבז זמנו לריק ח"ו?
2.
א. אחרי גירוש אברהם את ישמעאל בפרשה קודמת נאמר "שבו לכם פה עם החמור" לישמעאל ואליעזר מהיכן הגיע ישמעאל אם הרי גורש בפרשיה קודמת?
2.
ב. כיצד זה אמר על אליעזר "ויאמר אל נעריו" הרי אליעזר (וגם ישמעאל ויצחק) לא היה נער באותו מעמד? לפחות לא נער במובן הכרונוגי? יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה

תשובה

1. גם בתלמוד, לא רצוי לפלפל פלפולי סרק, רק עיון שקול ואמתי, כדי לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא. כל שכן, שאין פלפל פלפולי סרק באגדה, כי אפילו העיון בדברי האגדה הוא שונה מעיון בדברי הלכה, ידוע שאין מקשים על האגדה. וידוע שחז"ל באגדה משתמשים בהגזמה. והרבה דברי אגדה נאמרים במשל וחידה, ודרכי ביאורן שונות לחלוטין מדרכי העיון ההלכתי.
2. א -
ב. הנה לך דוגמה, הקשורה לתשובה הקודמת. לא נאמר במקרא במפורש, מי הם הנערים שהלכו עם אברהם, בדרכו לעקידה, וחז"ל באגדה אמרו, שמדובר בישמעאל ובאליעזר. והנה, גם אם נניח, שאכן ישמעאל ואליעזר הם הנערים שהלכו עם אברהם אבינו, הרי הביטוי נעריו, הוא משרתיו, מלוויו. ולאו דוקא במשמעות הגיל. כמו כן, גם ישמעאל שגורש, לכשגדל, הוא ביקר אצל אביו אברהם, ואברהם אבינו (אביו) ביקר אצלו במדבר.