דילוג לתוכן העיקרי

גזל?

שאלה

שלום רב,
רציתי לשאול שתי שאלות : האחת - אם שכחתי לקחת קבלה במכולת ויש לי חשש שאולי פיספסו איזה מוצר האם צריך להחזיר משהו או שניתן בכל מקרה לסמוך על הקופאית שהיא חישבה נכון, כאשר הסכום של החשבון די מתאים אם כי היו מוצרים שחושבו לפי משקל ולכן איני יודעת את הסכום המדויק שהיה צריך לצאת? השאלה השנייה היא אם בגיל בית ספר, אם כי מעל בת מצווה עליתי על אוטובוס בלי לשלם, כיצד ניתן להחזיר? וכיוון שקרה לאחר מכן מקרה שקניתי באוטובוס כרטיס יקר יותר שלא לצורך, האם הסכום יכול להתקזז? בנוסף קרה מקרה שעלינו אני ואחותי לאוטובוס ולא היה לנו כסף לנסיעה והנהג ויתר לנו והעלה אותנו בכל זאת האם כעת צריך להחזיר איכשהו את סכום הנסיעה?
תודה רבה.

תשובה

1. כל שיש לך חשש סביר שהקופאית טעתה, פני אליה לבירור, כל שהחשש הוא נמוך, תסמכי עליה ועל מיומנותה ומקצועתיותה.
2. בת מצווה חייבת להחזיר כסף שמגיע לכל גורם שהוא, ואשר נלקח בטעות, וכל שכן ביודעין. אבל לגבי נהג, יש בעיה למי לשלם, ולכן אם את יכולה לנקב ניקוב נוסף כדי לזכות את החברה - עשי כן. וכן אם קנית כרטיס יקר שלא לצורך, באופן שהכסף שווה למה שלא שילמת, תסמכי על כך.
3. הכל תלוי בנהג, אם העלה אתכן חינם, וזקף את החוב על עצמו כלפי החברה, אתן פטורות. אבל אם עשה זאת בלי לזכות את החברה, אתן חייבות לחברה, אלא אם כן יש לו סמכות לנהוג כן במצבים מיוחדים.