דילוג לתוכן העיקרי

סדר תענית דיבור

שאלה

לכבוד כ' הרב רצון ערוסי שליט"א שלום וברכה אני מבקש לשאול את כב' הרב מהוא סדר תענית דיבור הנכון והרצוי שאלתי באה על רקע שבשבת האחרונה פרשת משפטים קיימו חלק מציבור המתפללים תענית דיבור בסדר הבא: לאחר תפילת שחרית עשינו קידוש עם מזונות קראנו את הפתיחה המובאת בספר תהלים קראנו פעם אחת את ספר תהלים לאחר הקריאה אמרנו את ה - יהיא רצון שקוראים ביום רגיל אחר קריאת תהילים קדיש יהא שלמה והמשכנו לקרא פעם שניה את כלספר התהלים אח"כ אמרנו את ה - יהיא רצון שקוראים ביום רגיל אחר קריאת תהילים קדיש יהא שלמה והמשכנו לקרא את ספר תהילים פעם שלשית אמרנו את ה - יהיא רצון שקוראים ביום רגיל אחר קריאת תהילים קדיש יהא שלמה והמשכנו לקרא את שמונת הפרקים הראשונים ואחר כך קראנו את היהיא רצון המיוחד של תענית דיבור ללא אזכרה של סליחה ומחילת עוון אני מבקש לשאל את כבוד הרב האם נהגנו נכון וכך היה צריך לנהוג כיון שהיה אחד מהציבור שערער על ההפסקה בן קריאה אחת לשניה בכבוד רב עמיר שמעון

תשובה

עשיתם די והותר. אולם עליך לדעת, שעיקרה של תענית דיבור, היא ההימנעות מדיבור אסור, ומדברי חולין, כך בכל יום, וכל שכן בשבת קודש, שלא ניתנו שבתות וימים טובים לישראל אלא לעסוק בהן בתורה, ולכן המובחרים שמקבלים עליהם תענית דיבור, ובמיוחד בשבת קודש, טוב יותר אם ינצלו את השבת ללימודי הלכות מעשיות וללימוד גמרא, וספרי מוסר, כל אחד לפי רמתו, כי התענית ציבור היא בבחינת סור מרע, ויש צורך לעשות טוב, ואין טוב אלא תורה, שנאמר טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף. אולם עמך בית ישראל נוהגים לפי קונטרס היחיאלי לרב יצחק אלפייה וכן בסדר שנמצא בתהלים של הרב מאזוז "איש מצליח".