דילוג לתוכן העיקרי

הלכות ציצית

שאלה

ראשון אבקש סליחה ומחילה מכבוד הרב על שאני ממשיך להטרידו עם שאלותי בענין ציצית. מצוה זו חביבה עלי מאוד ומפני כך הצרכתי לעיין בו היטב ולפטור את הספקות שמונעות ממני ישוב דעת.
1) ברצוני לוודות את ההלכה בענין טלית חדש מודרני שאני רוצה להכין לעצמי. אני רוצה לפתוח את הצדדים של סווטשירט מצמר (שיש ׳׳כובע׳׳/מכסה לראש תפור אליה באופן קבוע) עד שיהיה רוב צדדיו פתוחים ויהיה לבגד ארבע כנפות. על סווטשירט כזה, שהיא בגד חיצוני שאנשים רגילים לכסות איתה את גופם ושאר מלבושיהם, האם אוכל לברך ברכת להתעטף בציצית? (נניח שבכל המקרים כאן הבגד שעליה מדובר מכסה רוב גופו וראשו של קטן ההולך לבדו לשוק.)
2) אם הייתי תופר את המכסה לראש לחולצה רגילה מודרני בת ארבע כנפות (חולצה בלי כפתורים יורדות באמצע), האם הייתי יכול לברך עליה להתעטף בציצית?
3) אם, בשאלה מספר 1 הייתי משתמש בסווטשירט עם רוכסן (ריצ׳ רצ׳) או כפתורים שיורדים באמצע ופותחים את הבגד לגמרי, האם יהיה בעייה כל פעם שאפתח את הבגד עם הריצ׳ רצ׳ או כפתורים, שהרי בפתיחתה נוצרו עוד שתי פינות, ומכיון שעכשיו יש שש פינות, אני חייב לקשור את הציציות מחדש באופן שיהיה ציצית בארבע הפינות הכיי מרוחקות זו מזו?
4) אם הייתי משתמש בלחצנים שנראות בקלות לעיניים כדי ’לסגור’ את הכנפות, האם הבגד עם המכסה לראש שתפורה אליו עדיין תהיה כשרה לברכה?
5) איך בדיוק מודדים ומוצאים את המקום בפינת הבגד ששמה עושים חור בשביל הכנסת הציציות לבגד?
6) בן כמה נחשב קטן ההולך לבדו לשוק?
תודה רבה רבה רבה! לכבוד מורינו הרב ערוסי.
תודה מלבי על אשר עזרתני לקיים בכל לבי ובכל נפשי את מצוות ציצית החשובה והיפהפיה. בכבוד רב, אברהם שבות

תשובה

1-2. אם אותו בגד שאתה מתכנן, קבוע בו, כסות לראש, ניתן לעשות כן.
3. לא. כי כשהוא סגור, הוא עונה על הדרישות וכשהוא פתוח, הוא בן שש כנפות, אבל יש לתלות חוטים רק בארבע כנפות, הכי רחוקות.
4. לא.
5. שלושה אגודלים מלמטה שלושה אגודלים מן הצד, הכל ליד הזווית. הקרן של הטלית, ובמקום המפגש ינקוב הנקב.
6. ילד שהולך לבדו לשוק, ואין צריך אחר לשמרו.