דילוג לתוכן העיקרי

הלוואה ישנה מבנק

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב!
רציתי להתייעץ בקשר לאימי. לפני 25 שנה בערך הורי גרו בארה"ב והיו במצב כלכלי קשה. אימי הלוותה משהו בסביבות 1000 דולר מבנק (לא יהודי) והכסף אף פעם לא הוחזר. נראה שהבנק וויתר על הכסף מכיוון שלא היו איומים בכתב או טלפונים או משהו כזה. מאז הם עברו אין ספור דירות עד שהשתקעו בישראל והיום אימי אפילו אינה זוכרת את שם הבנק או את מיקומו בארה"ב, אבל אומרת שאולי יש אפשרות שתוכל למצוא פרטים אלה. הורי התגרשו לפני כמה שנים ואימי במצב כלכלי מאוד קשה. היא אישה צדיקה וכשסיפרה לי על המקרה התחילה לבכות ואמרה שהיא מאמינה שבגלל משהו כזה הנשמה שלה עלולה לחזור לעולם שוב כדי לשלם את החוב שאין באפשרותה לשלם.
רציתי לדעת אם יש משהו שאוכל לאמר לה שינחם אותה, אולי בגלל שזה לא מיהודי נשמתה פטורה מלחזור לעולם שוב? כל עצה או רעיון יתקבלו בברכה.
תודה רבה וחנוכה שמח! אגב, סליחה מראש אם השאלה נשלחה פעמיים, לא ידעתי אם הצלחתי בפעם הראשונה

תשובה

אם היא באמת במצב כלכלי קשה שאין לה לחלוטין ממה לפרוע את החוב, היא פטורה כל עוד היא במצב כלכלי כזה. כמובן, אם יש לה נכסים שאינם חיוניים לקיומה, והיא יכולה למכרם ולפרוע את החוב, הדבר חשוב. אין לה לחשוש מפני העולם הבא, כל זמן שאין הפירעון חוב נגרם מחמת אונס, כי פירעון בעל חוב - מצווה, ואנוס רחמנא פטורים, כל זמן שהוא אנוס. וה' ייטיב עמה בחומר וברוח, וייטיב אחריתה מראשיתה.