דילוג לתוכן העיקרי

שאלה בדיני ממונות

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה.
לפני מס' חודשים אשתי עזבה את מקום עבודתה הקודם (מורה באולפנא לבנות) ועברה למקום עבודה אחר (אולפנה לבנות אחרת). עם סיום עבודתה נדרשנו לבדוק היטב בתלושי השכר של אשתי לבדוק האם אכן היא קיבלה את כל המגיע לה מן האולפנא הקודמת, וגילינו שנשמט מהאולפנה לשלם לאשתי תוספת חודשית קבועה המתחייבת מן החוק בעבור התואר שהיא מחזיקה. כאן המקום לציין שאין לנו כל טרוניה בעניין חוסר התשלום במהלך רוב השנה כי אכן היו בעיות בעניין האישורים הנדרשים לקבלת תוספת זו, חוסר התשלום ברוב חודשי השנה ללא ספק נבע מתום לב ולא חלילה מטעם אחר. אשתי פנתה לאולפנא בדרישה לקבל את התשלומים החסרים ולפני כחודשיים (זמן רב אחרי פנייתנו) נוכחתי לראות בתנועות הבנק כי האולפנא העבירה סכום כסף לחשבוננו, הנחתי כי זהו התשלום החסר עבור כל השנה (הסכום היה הגיוני לתוספת תשלום קבועה עבור כל השנה), כאן המקום לציין שלא שמענו מן האולפנא כל הודעה בעניין. עלי לציין שבאותה תקופה היו לנו הוצאות מרובות שבחלקן הסתמכו על הכסף שנכנס מן האולפנא. לאחר מס' שבועות אשתי התקשרה לאולפנא בתום לב בשביל לבדוק האם הם זכרו להחזיר לה גם סכום כסף שהיא הוציאה בצורה פרטית במסגרת אחת מפעילויות האולפנא, בשיחה זו היא הופתעה לשמוע מן האחראי שיתכן כי נעשתה טעות והוחזר לה יותר כסף ממה שהיה צריך, ועליו לבדוק את העניין. כעת, מס' שבועות לאחר אותה שיחה קיבלנו מכתב מן האולפנא כי אכן חלה טעות ועלינו להחזיר לאולפנא כ -700 ש"ח. שאלתי היא: האם מצד הדין עלינו להחזיר את הכסף? אני שואל מכמה סיבות:
א. האיחור מצד האולפנא בתשלום החוב לאשתי, לאחר שכבר הוסדרו כל העניינים הבירוקרטיים.
ב. העובדה כי לא היה מדובר בסכום אסטרונומי שהיה יכול לגרום לי לחשוש ולהניח שחלה טעות בתשלום כך שיצא שעשיתי שימוש בכסף והסתמכתי עליו כמות שהוא בתום לב אמיתי.
ג. יתכן מאוד כי בלי השיחה האקראית של אשתי, האחראי על העניין כלל לא היה שם לב לעניין וכבר עבר הרבה זמן מאז העברת הכסף. אשמח לתשובה מהירה. שבוע טוב ובשורות טובות

תשובה

כלל גדול בכל התורה כולה, טעות לעולם חוזר. ומאחר והתברר שהאולפנה שילמה את המגיע לאשתך, כתוצאה מן התואר שיש לה, ובמסגרת זו שילמה לה בטעות סך 700 ש"ח, יותר מן המגיע לה, עליה להחזיר סכום זה על אתר. כל אשר אתם יכולים לעשות, לפנות להנהלת האולפנא ולבקש דחייה במועד החזר סכום זה, כיוון שכבר השתמשתם בו בטעות. ואין לכם כעת סכום זה. ויש להניח שיסכימו, במיוחד שגם הם איחרו בתשלום המגיע לאשתך.