דילוג לתוכן העיקרי

ציצית - בעיה

שאלה

ציצית - בעיה יש לי מספר מגדי ציצית בחדר. אחת מהן היא אולי ציצית בעייתית. הנה העניין: בציציות שלי, יש חוט קטן שיוצא לפעמים ומחבר כמה מהפתילות. אז כשאני שם עלי את הציצית, החוט הקטן הזה נקרע, והפתילות כבר לא מחוברות. עכשיו הבעיה היא בשבת. השאלה הראשונה שלי היא, האם זה נחשב קריעה, ניתוק שתי פתילות או חוטים שנתחברו ע"י חוט קטן? השאלה השנייה, היא יותר לעומק המקרה: בשבת מסוימת שמתי את הציצית עלי, ואני חושב שאמרתי לעצמי, שלא איכפת לי מה, גם אם זה נחשב עבירה בשבת בכוונה, או שאולי המצאתי לעצמי שייתכן וזהו דבר שאינו מתכוון, או יכול להיות שחשבתי לעצמי דבר אחר באותו זמן, בכל אופן, החלטתי לשים את הציצית עלי ויהי מה. אני חושב שיכלתי גם לאחר הברכה, להתחרט ולא לשים את הציצית, אבל בסוף החלטתי לשים. אני חושב שאחר כך, אולי בגלל שאלה ששאלתי בשבת חשבתי שאני יכול ללבוש את הציצית, אז המשכתי ללבוש, ואולי בגלל שפשוט לא
רציתי את כל ה'משחק' הזה, אלא פשוט לשים ציצית וזהו, ואולי בגלל שני הדברים הללו. אחרי השהת אם אני לא טועה, שמתי את הציצית בצד, או אולי אחרי כמה ימים, או שבוע וכדו'. לא ידעתי מה לעשות עם ציצית אלו. השאלה השנייה שלי:האם מותר לי ללבוש ציצית אלו? עכשיו, הנה מגיעה עוד תסבוכת: שכחתי איזה מבגדי הציצית שלי הוא הבגד שבו העניין, ואני לא יודע מה לעשות. יכול להיות שעלי לנהוג בהתאם לתשובה לשאלתי השנייה. אם מותר לי ללבוש, אז בסדר. ואם לאו, אז לא ללבוש את כולם. אז זוהי שאלתי השלישית. אז עצם העניין כאן הוא אולי האם זה נחשב חילול שבת במזיד שלי, להחליט בכל הכח לשים את הציצית, ואולי לא הייתי צריך לשים את הציצית. ואולי משהו שקורה כ"כ בקלות, או בלי קשר לזה, העניין פשוט לא נחשב קריעה. ?

תשובה

א) לגמרי לא הבנתי את השאלה, אבל אנסה להשיב לפי מיטב הבנתי. חוט, שאינו מחוטי הציצית, הסתבך בחוטי הציצית, האופן שחוטי הציצית היו כמחוברים באותו חוט ולא נפרדים. כשהתעטפת בטלית, אותו חוט קטן נקרע, וחוטי הציצית שבו להיות נפרדים. ושאלתך היא: אם ההתעטפות בטלית היתה בשבת, ואם קריעת אותו חוט קטן, היא עבירה. תשובה כל הקורע חוט בשבת, ואפילו חוט קטן, אסור, לפחות מדרבנן. אבל אם החוט נקרע במהלך ההתעטפות, הרי הקריעה נעשתה בלי כוונה, ואין הדבר בבחינת פסיק רישיה, ומותר.
ב) כיון שהקריעה לא היתה בבחינת פסיק רישיה, אף שלא טוב עשית שחשבת שלא אכפת לך אם יקרע, לא נראה שאסור לך להשתמש באותה ציצית.