דילוג לתוכן העיקרי

נדרים וברכות

שאלה

שלום לכבוד תורתו יש לי שתי שאלות לשאול את הרב בנושאים שונים:
א. נדרתי נדר שאם בע"ה אני עבור ארבעה מבחנים שאעשה, אצטרף לדף היומי במקום כולשהו. את קיום הנדר התנתי גם באישורו של רב ספציפי כולשהו ובאישורה של אשתי. עשיתי כבר את כל ארבעת המבחנים. שניים מהם עברתי ב"ה ולגבי השניים הנותרים אני צפוי לקבל תשובה רק בעוד כחודש וחצי. שאלתי היא האם אני צריך כבר עתה לקיים את הנדר (שכן כבר עשיתי את המבחנים) או שרק לאחר קבלת התוצאות אצטרך לקיים את הנדר. יצויין, שהרגשתי לגבי תוצאות שני המבחנים הנותרים איננה כל כך טובה. יצויין גם כן, שכבר כרגע אני נוהג ללכת מדי ערב לשיעור תורה ללא קשר לנדר המוזכר
ב. במקום העבודה שלי נהוג שמי שעובר את אחד משני המבחנים דלעיל, מביא עוגה לכל צוות המשרד. העניין הוא שכל אנשי המשרד אינם דתיים, ומן הסתם הם אינם יברכו על העוגה שאביא. האם יש בכך משום לפני עיוור לא תיתן מכשול?
בתודה מראש נתנאל

תשובה

א. לפי דבריך נדרת רק אם תעבור ארבע בחינות, וטרם ידוע לך שעברת על כולן. ובהסכמת רב ובהסכמת אשתך. בלעדי אחד מכל אלה נדרך בשלב זה אינו נדר, ויפה שאתה כבר משתתף בשיעורי הדף היומי, רק תאמר בלי נדר, וה' יזכה אותך גם להתמיד בלימוד הדף היומי, וגם שתעבור את יתר הבחינות.
ב. לכאורה כן, במקום זה תן להם מתנה כמו מחזיק מפתחות עם תפילת הדרך או גלויות עם תמונה יהדותית, הכותל, מערת המכפלה וכיו"ב.