דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. קראתי דף שבו מוסבר על הלכות פאות הראש וגילוח הזקן. בדף נאמר : "אסור להתגלח בתער, סכין והדומה להם, ועל כל שערה ושערה חייב מלקות כאכילת נבלות וטריפות, ובגילוח הזקן הרי הוא כאוכל מאות נבלות וטריפות".
א. יש 5 פאות : על כל פאה חייבים מלקות : 39*5 (ברגע שמגלחים 2 שערות במקום הפאה חייבים מלקות). מדוע נאמר "ועל כל שערה ושערה חייב מלקות"? הרי לא נותנים עונש מלקות על כל שערה ושערה שאדם גילח בסכין? נותנים רק 5 מלקות שזה יוצא 195 מלקות.
ב. בדף כתוב : "על כל שערה ושערה עובר על איסור תורה". בעולם הבא כיצד מחשבים את האיסור? האם מחשבים את האיסור לפי פאות הראש? לדוגמא : אדם שהתגלח בסכין גילוח עובר חמישה איסורים. או שמחשבים את האיסור לפי שערות? לדוגמא : אדם שמתגלח בסכין גילוח, עובר על מאות איסורי תורה.
2. תימני שבירך לכתחילה על תפילין של ראש, ונהג כך במשך הרבה זמן. (לא היה הפסק בדיבור) האם ברכתו לבטלה?
3. בדיבור של עשרת הדברות בפרשת יתרו נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", ומשה חזר להם בפרשת ואתחנן על עשרת הדיברות ואמר להם "שמור את יום השבת לקדשו". מה הכונה בפיוט לכה דודי "שמור וזכור בדיבור אחד"? הרי שני הדיבורים נאמרו בזמנים אחרים!
4. מצות קידוש שבת בדברים. לדבר דברים ביום שבת, בכניסתו וכן ביציאתו שיהיה בהם זכר גדולת היום ומעלתו, שנאמר:"זכור את יום השבת לקדשו". ובפרוש אמרו לנו חז"ל שדברים אלו אנו מצווים להגיד על היין.
א. האם הבדלה היא מצוה מהתורה?
ב. מה הנוסח של הקידוש וההבדלה שבנ"י עשו במדבר?
ג. חכמים תיקנו להגיד את הקידוש על היין. על מה בנ"י קידשו במדבר? האם הם קידשו על המן? אשמח אם תענה לי.
תודה וכל טוב.

תשובה

2. צריך לשנות מנהגו, ולברך רק ברכה אחת כי לפי מנהגנו ברכתו היא לבטלה, אם לא הפסיק.
3. לפי האגדה, דיבור זה הוא נסיי, שזכור ושמור נשמעו למרות שהיו בדיבור אחד. לפי רבינו ניתן לומר, שה' ציווה זכור, ומשה רבינו אמר שמור, ושניהם משלימים זה את זה בקדושת השבת. והם כוונת ה' יתברך.
4.
א. לפי מורנו הרב יוסף קאפח בשיטת רבינו, ההבדלה היא מדרבנן.
ב. אני מניח שהיה קרוב לנוסח שלנו.
ג. על היין אם השיגו ענבים מעוברי דרכים או על הפת, אם השיגו דגנים מעוברי דרכים.