דילוג לתוכן העיקרי

אברהם אבינו

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. כתוב בגמרא: "אמר רב, קיים אברהם אבינו את כל התורה כולה שנאמר:עקב אשר שמע אברהם בקולי, ולא זו בלבד אלא קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין - תורה שבכתב ותורה שבע"פ".
א. מניין ידע אברהם את כל המצוות? האם הקב"ה לימד אותו מצוות כמו תפילין, סוכה, לולב...?
ב. האם כל הדורות אחרי אברהם אבינו (עד למתן תורה) למדו וקיימו את התורה?
2. ברית בין הבתרים. "ושמואל אמר: מפני שהפריז על מדותיו של הקב"ה, שנאמר: (בראשית טו) 'במה אדע כי אירשנה'. ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר: (בראשית יד) 'תן לי הנפש והרכוש קח לך'." בכל יום אנו אומרים: "ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת..." מדוע להקפיד כל כך עם אברהם?? מה, הוא לא עשה גם דברים טובים?! הרי הוא הכניס הרבה אנשים תחת כנפי השכינה -"ואת הנפש אשר עשו בחרן". מדוע מגיע לאברהם ובניו עונש כל כך חמור?!
תודה וכל טוב.

תשובה

1. אין זו שיטת רבינו. אבל הללו שפירשו בדברי חז"ל כפשוטם, סבורים שאברהם אבינו ידע המצוות ברוח הקודש. וניסה להנחיל לצאצאיו עד למעמד הר סיני, שבו קיבלו את כל התורה כולה בתורת מצווים.
2. יש פעמים שחז"ל באגדה רוצים להנחיל לדורות מסרים אמניים או חינוכיים או מוסריים או דתיים, כגון חוסר ביטחון בה', התרשלות בדאגה לזולת מבחינה רוחנית, ולצורך זה הם מדקדקים כחוט השערה, ואפילו בצורה מוגזמת כלפי צדיקי עולם כמו אברהם, רק כדי שהמסר ייקלט. ולא שכך היה המעשה.